Pyramidteorin

25 september 2006

Robert som vi kallar honom, är en av personerna inom nätverket. Han är 20-25 år och bor någonstans i Södra Sverige. Han tillhör grupper inom ett det internationella nätverket Scenen med förgreningar i Sverige, som är först med att släppa filmer på nätet innan de haft premiär.
– Tävlingen, utmaningen, alla vill vara bäst, säger han.
/…/
Antipiratbyrån som företräder film- och spelbolag i Sverige har nu som främsta mål är nu att sätta dig personerna inom nätverket Scenen, det säger Henrik Pontén.
– Det är där allting börjar. Kan vi stoppa dem så får inte Pirate Bay några filmer.

Ja, just så säger han, ordagrant [MP3-klipp, 200kb].Pyramidteorin har vi kallat den säregna tankefigur som gör gällande att fildelning sker uppifrån och ned, och således kan stoppas ”vid källan”nätverket Scenen.

– Det är där allting börjar. Kan vi stoppa dem så får inte Pirate Bay några filmer.

Inför sådana tvärsäkra påståenden, är det en bra tumregel att i stället utgå från sina personliga fildelningsvanor, för att få lite perspektiv.
Nu hör inte just film till mina stora intressen. Men två filmare jag gillar skarpt, och fildelar flitigt, är Peter Watkins och Jan Svankmajer. Dagligen kopieras filmer av dessa bägge män från min hårddisk till andra fildelare runt om i världen, bistådda av The Pirate Bay.Peter WatkinsPunishment Park hade premiär 1971 – men visades sedan knappt alls, förrän den dök upp på fildelningsnätverken. Filmen ansågs vara politiskt kontroversiell och bojkottades därför av distributionsbolagen, som händelsevis råkar vara typ samma bolag som idag betalar Henrik Ponténs lön.
Jan Svankmajers filmer rönte ett liknande öde, efter att de sovjetiska stridsvagnarna år 1968 rullade in i det Prag där han hela tiden varit verksam. Även hans surrealistiska filmer var politiskt oönskade, och förblev därför utan distribution, åtminstone fram till 1989.
Tidigare fick bägge delvis förlita sig på informella nätverk som utbytte videokassetter för att nå ut. Idag utbyts bägges filmer på fildelningsnätverken. På The Pirate Bay märks det att en grupp som kallar sig Freakyflicks varit särskilt aktiv i att göra dessa ”smalare” filmer tillgängliga. Om de är en del av ”det internationella nätverket Scenen” har jag ingen aning om, men det är möjligt att de befinner sig i toppen av någon slags pyramid.
Om Antipiratbyråns uttalade mål alltså är att The Pirate Bay inte ska ha några filmer så får de en hel del pyramider att kapa toppen av. Tyvärr, det kommer nog inte gå. Enda säkra sättet lär vara att gå direkt till den riktiga källan och eliminera filmmakarna själva. Kanske har MPAA påbörjat just det projektet, med sina försöka att plugga igen det analoga hålet?

15 Responses to “Pyramidteorin”

  1. Blämbla Says:

    Vem försöker Pontén lura egentligen? Sina uppdragsgivare kanske? Undrar om hn tror på det där själv.

    P3-inslaget finns för övrigt som podcast.

  2. Wille Says:

    Alldeles fel träffar väl kanske inte Pontén & co med detta; det är väl rimligt att anta att en hel del grupper inom warezscenen (”Scenen”.. hirr hirr) är en källa till en hel del film, speciellt Hollywoodstuff.

    Men utan att vara särskilt ”heja piraterna & apb suxxorz” så är det väl rätt naivt dock att tro att fildelning skulle sluta bara för att någon/några warezgrupper blir bustade.

  3. Anonymous Says:

    Henke kanske menar filmerna från dom bolag som betalar hans lön, och dom kommer ju oftast från ”scenen”, iaf månaderna innan dom släpps på dvd.

  4. Jimmyroq Says:

    Själv är jag älskare av smal musik och ska jag vara ärlig så har sådan aldrig varit särskilt tillgänglig som torrents på PB. Snarare hittar man den (som jag gillar) på tjeckiska/polska/brasilianska DC-hubbar. Det som är smalt här, är stort där. Som en pyramid igen, fast omvänt. Där kan jag dessutom försvara mitt agerande med att det är nästan helt omöjligt att få tag på dessa skivor legalt i affärer.

    Och om det går så kan det vara leveranstid på flera veckor. Då känns det lockande att leta rätt på det på nätet istället. ”Legala” musiktjänster kommer aldrig vinna mitt stöd så länge som det man laddar ner är DRM-skyddat och därmed mindre användbart.

    Men argumenten om smal film/musik tycker jag (tyvärr) är ganska tunna i fildelningsdebatten, så länge som PB:s topplista över nedladdade filmer ser ut så här:

    1. Mission Impossible 3
    2. X-Men – The Last Stand
    3. The Da Vinci Code
    4. Thank you for smoking
    5. Jackass Number Two
    6. The Lake House
    7. Thank you for smoking (igen!)
    8. Ice Age 2 – The Meltdown
    9. Scary Movie 4
    10. The Ron Clark Movie

    Det är ju inte direkt någon överraskning, men hur lite man än gillar dessa produktioner så är det utifrån det man måste utgå i sitt resonemang. Tycker jag.

  5. Leon Says:

    Nätverket Scenen. låter ju hemskt, man får lite bilden av en samling ljusskygga individer som möts i rökiga rum på skumma barer. tänk att det ska vara så svårt för en del att förstå andra organisationsformer än deras egna hierarkiska…
    fast jag undrar om ”Scenen” har bra fika på sina styrelsemöten, IPFI lär ju ha det

  6. Anonymous Says:

    jimmyroq: topplistan, ja. sedan är väl skillnaden mellan PB och videohaket på hörnan att det finns ett oändligt utrymme över även för saker utanför topplistan också. smala prylar är väl smala även på PB – men de finns iaf att tillgå! grejen med PB är väl att det där inte finns något inbyggt intresse i att endast tillhandahålla det som säljer eller efterfrågas mest; snarare hänger det på hur pass ihärdiga uppladdare och seedare är (och många finner det uppenbarligen värdefullt att tillhandahålla tjeckisk psykoanalytisk dockfilm etc). det vore naturligtvis helt fel att låta resonemanget utgå från eventuella överensstämmelser i utbud mellan PB och etablerade kommersiella kanaler: det är de uppenbara skillnaderna som är intressantast.

    (sedan finns det ju förvisso andra, och mer specialiserade, trackers än PB också..)


  7. Som redan påpekats i några kommentarer så stämmer pyramidteorin ganska väl, när det kommer till stora titlar; både inom musik, film och spel.

    Uppbyggnaden är egentligen samma som den struktur som byggdes upp på commodore 64:

    1. Ett antal grupper (som i tidigaste begynnelsen var personer) får tag i mjukvaran; ofta innan den är officiellt släppt.

    2. De tävlar om vem som kan släppa den först, och i bäst skick.

    3. Dessa grupper distribuerar till sina kontakter. I början handlade det mycket om att skicka disketter till varandra, och releaserna gick då från det absoluta elitskiktet, när till de som stod och bankade på dörren, ner till up-and-coming grupper, vidare till mindre grupper, och slutligen till mer vanliga användare. Några stuprör fanns även inbyggda i och med att vissa personer i toppen av kedjan även sålde kopior till mer vanliga användare. (Samma system växte sedan fram med BBS:er, där 0-day-warez blev viktiga och flyttade sedan över till nätet med vissa nyckel-ftp:er)

    4. Med hjälp av couriers (en term som väl mest användes på BBS-tiden) distribuerades det ut, för att sedan till slut nå mer vanliga användare.

    Skillnaden idag är att allt går mycket snabbare, och att distributioner väldigt fort flyttar från privata ftp:er (oftast bara för medlemmar i gruppen och vissa associerade personer) ut på P2P-nätverken.

    Samtidigt har P2P inneburit att initiativet i mindre grad kommer från eliten inom scenen, utan att smalare produkter sprids direkt via P2P.

    I viss mån kunde man se samma tendenser redan på c64-tiden, där även en legal scen växte fram med distribution av demos, hemsnickrade spel, elektroniska tidningar, osv.

    P2P har dock gjort det enklare för personer som är okända på scenen (eller okända produkter) att distribuera sina alster.

    Men, får att knyta ihop; om man skulle lyckas slå ut scenen (vilket man antagligen aldrig kommer att lyckas med, det kommer alltid att finnas ungdomar som söker berömmelse på scenen; som får en kick av att vara först, bäst, störst) så skulle man slå ut den tidiga releasen av populära titlar. Ett spel skulle då antagligen inte dyka upp via P2P förrän någon vecka efter release (eller längre, beroende på hur avancerat kopieringsskyddet är) och filmer skulle inte dyka upp på releasedagen i samma utsträckning.

    Allt ovan skrivet utifrån mitt perspektiv, som har sin bas i hur det såg ut på c64-scenen en gång i tiden.

  8. Tobbe Says:

    Anonymous [12:25]said…
    jimmyroq: topplistan, ja. sedan är väl skillnaden mellan PB och videohaket på hörnan att….

    Ja, möjligheterna är oändliga. Men det är inte så det ser ut.. Det krävs att någon/ra för det första väljer att lägga upp filen ifråga, och att den sedan seedas.
    Och jag tycker att vi verkar ha en väldig bred definition på begreppet ”smalt” :)
    Här är allt smalt som inte är blockbusters verkar det som.

    Kommentarer som ”tillhandahålla tjeckisk psykoanalytisk dockfilm” blir jag irriterad över. Självklart vill vi ha fram denna glömde genre! ;)
    Men det är inte dessa filmer vi snackar om. Det är svårt nog att få fram mainstreamfilmer, som inte tillhör ”blockbuster-hörnet”.
    Jag skall understryka att jag är en novis på fildelning, men jag har funnit det svårt att hitta
    anglosaxiska titlar som Brazil, Tape, The Princess bride, The Killing och Casablanca på PB.
    Nu skall ju sägas att alla utom en av de jag listade här är gamla. Men det är fortfarande så att det inte handlar om ”arty”-filmer.

    Jag håller med JimmyRoq om att det ”smala” som lyft fram är det ganska tunt med. Dock tycker jag fortfarande att argumentet att fildelningen ger dem möjligheten är validt. Även om det bara finns små öar så är det ju en väg – en väg som inte annars skulle finnas.

  9. Anonymous [12:25] Says:

    tobbe: den som söker skall finna.

  10. Anonymous Says:

    Är man ute efter prettofilm eller ovanlig film så finns det trackers som är specialiserade på detta. I sista hand kollar man på PB.

  11. Sara Says:

    Du kommer älska den här :) hoppas jag iaf
    http://elsas.se

  12. jonas Says:

    på pirate bay finns ju inte sådär jättemycket, men på olika dc-hubbar finns ju verkligen allt det där smala. själv gillar jag grejer som är mycket, mycket smalare än svankmajer, och som är typ supersvårt att få tag på (lagligt eller olagligt) om det inte vore för vissa dc-hubbar. så jag tycker verkligen att det argumentet håller. även om inte fildelningen gör att pöbeln får bra smak helt plötsligt, så öppnar ddet ju möjligheter för de som verkligen är specialintresserade att byta grejer.

  13. Anonymous Says:

    Jonas, jo då, det finns hur mycket som helst på TPB, felet är att sökfunktionen är om möjligt ännu sämre än trackern. Båda förefaller att vara skrivna i interpreterad BASIC att döma av hur uselt och långsamt de fungerar.

    Sökfuntionen fixar du genom att istället använda Google med tillägget ‘site:thepiratebay.org’ efter söktermen och den usla trackern håller på att fixas av en massa eldsjälar som sätter upp sina Azureus som privata ”slavtrackers”.

    Att sedan en massa ungar, som tror att det är häftigt att ha senaste blockbustern på sin dator, som driver upp statistiken på vissa kanter är en annan sak.

    De kan oftast identifieras genom att de skriker ”SEEDA FÖR FAN!!!” eller kommer med intelligenta frågor som ”hur gör man för att spela den här????” i kommentarerna — trots att det finns tydliga instruktioner i såväl beskrivning som medföljande read.me-filer.

  14. Anonymous Says:

    Ponten å Pyramidteorin..

    Tja vad säger man, är inte detta ett utslag av; vad man inte mäktar med att mäta finns inte. Om man då applicerar detta tankesätt på den där topplistan av mest inflytelserika inom IT-sverige där Ponten just åkte ur.. Ja då finns han inte :-)

    Men å andra sidan så har den jordbundna herr Praktika alltid varit svår att para ihop med den något lättfotade fröken Teori.

    //steelneck


  15. […] Antipiratbyråns jagar skuggorna i “det globala piratnätverket”. Som vanligt figurerar pyramidteorins hierarki av svenssons i botten, leverantörer som pirate bay i mitten och scenen i toppen. Kopiorna […]


Lämna en kommentar