Nietzsche

27 maj 2005

Ännu ett band av Friedrich Nietzsches samlade skrifter har utkommit på svenska, Otidsenliga betraktelser (Unzeitgemäße Betrachtungen, 1873-76). Den tjocka gråa luntan verkar ännu inte ha hunnit ut i handeln (och är definitivt inte är synlig på Symposions katastrofalt inaktuella hemsida), men viftades med av Hans Ruin vid ett väldigt välbesökt tvärvetenskapligt seminarium på Samtidshistoriska institutet i tisdags.
Hans Ruin, som förutom filosof också är ypperlig talare och lyssnare, talade utifrån den mest kända av betraktelserna (vilken redan finns i en annan bra, färsk översättning), Om historiens nytta och skada för livet.

Djuret, ohistoriskt och förnöjt betande, görs inledningsvis till en bild av glömskan, samtidigt som ett övermått av minne och historisk lärdom tynger ned, ger unken luft, leder till stagnation men även förbittring. Historiskt sinne är ofrånkomligt och viktigt, men för att kunna handla och njuta krävs ögonblick av glömska. Följaktligen måste minneskulturen behandlas i termer av dosering, och här finns det ingen naturlig dos för alla individer och samhällen, utan hur mycket minne någon klarar av beror ytterst på karaktärsdraget plastisk kraft.
Mest känd är texten kanske för hur den diagnosticerar tre sorters historia, vilka alla kan tjäna livet men också gå till farliga överdrifter: monumental historia (klassicism, nationalromantik, Che Guevara, revanschistisk islam), antikvarisk historia (familjealbum, Riksantikvarieämbetet) samt kritisk historia (genusvetenskap, nagelfarandet av välfärdsstaten).
Men kategorierna, betonar Hans Ruin, handlar alls inte bara om olika sätt att bedriva historievetenskap. De har också fenomenologisk giltighet som ”tre existensiella modus som svarar mot tre former i vilka hågkomsten av historien blir levande för oss”. (En seminariebesökare uppmärksammade också parallellen mellan dessa modus och den hinduiska treenigheten Brahma-Vishnu-Shiva.)
Bågen som pekar från denna tidiga Nietzsche-text till den senare genealogin, finns i konstaterandet att den historiska minneskulten inte kan bemötas annat än genom att ta itu med dess egen historia. Vetandet måste vända spetsen mot sig självt (vilket på det vetenskapliga området sker inte minst i form av en omfattande självomvärdering av arkeologin som disciplin, menade Hans Ruin).

Efter Tragedins födelse, Mänskligt, alltförmänskligt, suveräna Morgonrodnad och alltid brännande Till moralens genealogi är den försenade utgivningen av de fyra otidsenliga betraktelserna naturligtvis hemskt välkommen – får man kanske nu hoppas på alla fem böcker av Den glada vetenskapen?

8 Responses to “Nietzsche”


  1. Herregud, jag tror att jag lärde mig något av att läsa detta. Nu måste jag gå och tvätta ögonen omedelbart…

    Bra text förresten, har inte läst någon Nietzsche själv, men det låter som något man kanske borde företa sig innan man dör.

  2. Anonymous Says:

    På The Pirate Bay finns audiobooks om Nietzsche.

  3. moje Says:

    Intressant!
    Och tack för din manuella trackback som du postade på min blog.

    MVH

  4. Fredrik Says:

    Kul att du varierar din blogg lite mer och förflyttar dig lite utanför upphovsrättdebatten stundom. Får nog företa mig att läsa Nietzsche då man börjar känna sig lite obetydlig i dessa sammanhang..

  5. Anonymous Says:

    mp3mp3 wavmsn 7.0 telechargermsn 7.5 telechargermsn astucemsn messenger 6.2msn messenger 7.0msn messenger 7.5msn messenger 7.5 telechargermsn messenger 7msn messenger plusmsn messenger telechargermsn plus telechargermsn telechargermsn truc et astucemsn web messengermusic a telecharger gratuitementmusic mp3musique a telecharger gratuitmusique a telecharger gratuitemusique a telecharger gratuitementmusique a telechargermusique arabe telechargermusique arabemusique classiquemusique de filmmusique de pubmusique gratuite a telechargermusique gratuitemusique mp3 a telechargermusique mp3musique telecharger sur ordinateurmusiquemusiquemusiquesnerosolution jeutelechargement film gratuitsolution jeu videosonnerie a telechargertarot gratuittelechargement film cinemaspywaresonnerie portable telechargersonnerie polyphonique telechargerspybottarottelechargement film divxtarot de marseilletelechargement de film porno blacksonnerie a telecharger gratuitementtelechargement filmtablature guitaretablatureaciphexactonelactosacycloviralendronate sodiumallegraaltaceamoxycillinaugmentinavandiaazithromycinbupropionbupropion-hclcarisoprodolcefiximecelebrexcelecoxibcephalaxincetirizine hclcialiscipropill stabilizingciprofloxacinclarinexclaritinclopidogrelcozaardesloratadinediflucanesomeprazolefexofenadinefinasterideflomaxfluconazolefosamaxgen softtabs tadalafilglucophageimitrexkeflexlamisillevitralipitorloratadinelosartanmax and willymeridametforminnexiumomeprazoleorlistatpantoprazoleparoxetinepaxilphenterminepioglitazoneplavixpravacholpravastatinprilosecpropeciaproscarprotonixrabeprazoleramiprilrisedronaterosiglitazone


  6. […] att generalisera resonemanget alltför mycket. Glömska fyller också en livsbejakande funktion, påpekade Nietzsche, som formulerade minneskulturens dilemma i termer av dosering. Denna nietzscheanska pragmatik […]


  7. […] A restaging of the past history of desire as a construction requires a methodology able to distance itself enough from the past to perceive it as a construct and therefore not just reproduce it. As Brecht suggests, such a methodology would treat “social situations as processes, and… regard nothing as existing except in so far as it changes, in other words is in disharmony with itself.” But to create this distance it is necessary to denaturalize, to defamiliarize the past. For Brecht this involved a strategy he termed Verfremdungseffekt, most commonly translated as “alienation effect.”: “A representation that alienates is one which allows us to recognize its subject, but at the same time makes it seem unfamiliar,” in order to “free socially-conditioned phenomena from that stamp of familiarity which protects them against our grasp today.” As in the psychoanalytical model, this involves a two-fold process: a restaging, a working on the past (on what is repressing and what is repressed), and in this process a swerving, a distancing from any direct repetition in order to allow for analysis and the potential for a different construction. The point is not to reproduce the restrictive nostalgia of memory but to develop the critical possibilities of counter-memory. […]


  8. […] A restaging of the past history of desire as a construction requires a methodology able to distance itself enough from the past to perceive it as a construct and therefore not just reproduce it. As Brecht suggests, such a methodology would treat “social situations as processes, and… regard nothing as existing except in so far as it changes, in other words is in disharmony with itself.” But to create this distance it is necessary to denaturalize, to defamiliarize the past. For Brecht this involved a strategy he termed Verfremdungseffekt, most commonly translated as “alienation effect.”: “A representation that alienates is one which allows us to recognize its subject, but at the same time makes it seem unfamiliar,” in order to “free socially-conditioned phenomena from that stamp of familiarity which protects them against our grasp today.” As in the psychoanalytical model, this involves a two-fold process: a restaging, a working on the past (on what is repressing and what is repressed), and in this process a swerving, a distancing from any direct repetition in order to allow for analysis and the potential for a different construction. The point is not to reproduce the restrictive nostalgia of memory but to develop the critical possibilities of counter-memory. […]


Lämna en kommentar