STIM:s kulturpolitik ifrågasätts

28 maj 2005

Stim-pengar för ny och oberoende musik som spelas på webbradio går inte till de verkliga upphovsmännen – utan till redan etablerade artister.

SvD tar upp en angelägen kritik mot hur STIM i praktiken omfördelar pengar från musiklivets stora och vitala undervegetation till det fåtal artister som pumpas om och om igen på radio. Inte minst är detta högrelevant med tanke på den våldsamma höjningen av straffavgifterna på tomma lagringsmedia som kommer att införas i sommar.
Hur STIM organiserar sina omfördelningssystem för upphovsrättspengar är ingen teknikalitet, utan massor av avvägningar som oundvikligen gynnar viss kultur och missgynnar annan.
Idag finns det en massa nätradiostationer, som om de ska vara någorlunda stora och officiella måste kunna betala avgift till STIM för att de streamar musik. I praktiken blir de en straffavgift som omfördelar resurser till Per Gessle och Anastacia, påvisar SvD-artikeln:
Men för webbradion gäller helt andra regler. Här betalar stationerna en schablonavgift beroende på hur mycket musik de spelar – men vilka upphovsmännen är rapporteras inte in. I stället samlas pengarna i en pott. När dessa pottpengar sedan ska fördelas mellan upphovsmännen använder Stim en modell som utgår från vilken musik som spelas i den analoga FM-radion, trots att det alltså inte alls behöver vara densamma som spelas i webbradion.
Detsamma gäller (vad jag kan förstå) DJ:s som spelar musik på klubbar – även där går ersättningarna som klubbarrangörerna tvingas betala inte till de artister som faktiskt spelas, utan till upphovsrättsinnehavarna till den musik som spelas i radio.
Och sen har vi hela grejen med de i sanning bisarra regler som låter STIM dela upp musik i mer eller mindre ”seriös” (det vill säga knuten till en västerländsk tradition av noterad konstmusik), som gör att en minut Jean Sibelius utbringar högre utbetalning än en minut med, säg, Apparat. Trots att småpengarna i det senare fallet går till en högst aktiv musikskapare och inte till några arvingar som i Sibelius fall.

Ryktet säger för övrigt att en fet STIM-kritisk kampanj är på väg – i MUF-regi!

One Response to “STIM:s kulturpolitik ifrågasätts”

  1. Ingemar Eriksson Says:

    Enligt henne är skälet till schablonmodellen för webbradiokanalerna att det rör sig om så pass små summor att det inte vore lönt att betala enskilda upphovsmän.

    Om det rör sig om så pass små summor, varför ska de då behöva betala avgift överhuvudtaget? Speciellt eftersom pengarna inte går till de artister som spelas.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: