Artisterna rasar, ja oj vad de rasar!

18 april 2005

Artister rasar mot nedladdning!

Oj vad det rasas. Det var det värsta rasandet jag har sett. Kan inte SvD komplettera med bilder på hur artisterna ser ut när de rasar? Kanske en bild på Per Gessle när brödet rycks ur munnen på honom?
Så skriver någon i en kommentar till nyheten om att IFPI har skrivit ett upprop där fildelning likställs med ”stöld” och ”plundring”. Detta har de sedan fått 114 svenska artister att skriva under (hur de 114 kan förvandlas till ”artisterna” i bestämd form får vi fråga SvD:s matematik-avdelning).

Listan över artister känns lite pinsam. Kära ni, det är inte er musik vi vill ladda ned ändå, liksom. Frågade runt lite snabbt bland fildelande vänner, inget hade någonsin vare sig laddat uppåt eller nedåt några av dessas filer. Bevisa att folk verkligen ”stjäl” er musik, sen kan vi börja snacka. Tills dess skrattar vi bara gott.

Antagligen hotas dessa artister verkligen av internet. Men inte för att folk laddar hem deras musik istället för att köpa den, utan för att vi upptäcker bättre musik än deras att lyssna på.

Vi lär få tillfälle att återkomma till detta ämne. Tills dess, kära läsare, kommentera gärna huruvida ni har ”plundrat” de förbittrade artister som satt sitt namn på listan.
Läs och kommentera även tidigare inlägget: Förbud mot nedladdning – hur mycket påverkas musiken?

80 Responses to “Artisterna rasar, ja oj vad de rasar!”

  1. Fredrik Says:

    Jo, jag brände någon värdelös platta av Uggla till min granne som aldrig suttit vid en dator. I övrigt är det en hopsättning kommersiella artister som någon gång under 90-talet hade en one-hit wonder.. Eller menar de att vi fortfarande lyssnar på Petter? Eller Nordman? Ordet ”rasa” har fått en ny betydelse.

  2. Anonymous Says:

    När jag jobbade på webbyrå så var man tvungen att lyssna på Bo Kaspers Orkester, så de är nog de enda som jag laddat ner av på listan.

    Annars verkar listan vara full av ”artister” som nådde sin höjd förra milleniet.


  3. Den enda jag laddat ner där är Soundtrack som jag tycker är ett bra band.

    Magnus Uggla har jag en skiva av som jag köpte när jag var ca nio år.

  4. Nahkala Says:

    This post has been removed by the author.

  5. Nahkala Says:

    Jag har också en skiva av Uggla som jag köpte när jag var typ nio :D

    Backyard Babies, DJ Aligator och Nils Landgren har jag nog laddat ner men det är inget jag brukar lyssna på.

  6. Felipe Says:

    Självklart har jag laddat ner av E-types musik, men annars var det väl inget på den där listan.
    Jag skulle hellre ladda hem Onkel Kånkel än någon av de andra artisterna (med kanske något undantag).

  7. Anonymous Says:

    the soundtrack of our lives har jag warezat. dom är bra.

    Sen peps persson + timbuktu har jag också tankat någon låt av. de verkar stå långt ifrån varandra i denna frågan.

    /makster

  8. Anonymous Says:

    Jag laddade hem en skiva av Peps för 3 år sen. En låt gick att lyssna på, men tror inte jag har kvar den.

  9. floodis Says:

    This post has been removed by the author.

  10. floodis Says:

    Förr laddade jag ner musik från en eller två av artisterna på listan. Men upptäckte ny musik tackvare nätet och har sen dess inte laddat ner från någon av dem. Likså med filmer.

  11. Elias Says:

    Ja, det var verkligen en kass samling av artister. Den enda som får OK av mig är nog Peps…

  12. Niklas Says:

    Listan är som sagt smått skrattretande. Bo Kaspers har jag visserligen på disken, men jag ska nog ta bort dem nu när jag vet vad de står för.

  13. Miche Says:

    Förstår inte riktigt varför Peps har skrivit på denna listan. Han är väl emot allt som har med kapitalism att göra. Lite konstigt.

  14. Anonymous Says:

    Artisterna som har skrivit på listan är inte alls insatta i det här med fildelning.

    De flesta vill ju faktiskt betala – men inte till skivbolag och mellanhänder.

    Jag tror nog att det är så att IFPI/Skivbolagen har slagit i artisterna att de förlorar MASSOR av pengar på fildelningen – och då har de skrivit på.

    Skrämmande vad man kan slå i folk.

  15. Anonymous Says:

    ”Artisterna som rasar..”
    Det är ett skämt va? Snälla, säg att det är ett skämt.

    Stackars ‘DJ Aligator’ (vem fan är det?) som får sin musik piratkopierad av massorna.

    Och stackars skägghippien Peps Persson.

  16. Anonymous Says:

    Ursäkta, men utan Internet, hur sjutton skulle Rotebergs-Raggarn och Pål Svenre sprida sina alster? Alla lyssnar ju inte på P1!
    Det måste helt enkelt vara en kupp! Många såg detta som ett utmärkt tillfälle att bli namedroppade (ett nytt tufft uttryck jag lärt mig av High chaparallsnubbarna) och på så sätt få folk att ladda hem deras musik!?

    Men allvarligt talat blir man ju lite kluven när man ser en artist man gillar i listan, t.ex. Elin Sigvardsson. För helvete Elin, hade det inte varit för MP3 hade jag ju inte tjackat dina båda plattor och dina singlar! Kvalitetsartister borde verkligen passa sig för att liktydas med sellouts! Många av deras fans blir besvikna!

    Det är väl klart att Internet slår ut såna som skivbolagen satsar på: Snabba pengar, one hit radio wonders osv. Det är ju långsiktigt satsande artister som gör bra musik som får fans. Fans är ett förutsättning för att sälja skivor i längden! Är det inte så att skivbolagen började underminera sin egen marknad långt innan Internet fanns genom att styra artisternas skapade mot radiosorlet, eller är det bara en uttjatad klyscha? Jag vet ju vad jag tror iaf.

  17. adam Says:

    Jaha. Det är lätt att klaga på andra och göra sig lustig över personer vars kreativitet tydligen inte faller dig i smaken.

    Det skulle vara intressant att höra vad ni har att säga om följande citat från artikeln:

    ”Vi accepterar att det är ägarens namn som står på dörren till lägenheten där han bor. Vi tycker inte att det är konstigt att livsmedelshandlaren tjänar pengar på den falukorv som säljs i butiken. Men är arbetet kreativt anses det att vi som skapar skall acceptera att vi plundras av andra utan att någonting tillfaller oss själva.”

  18. Anders Says:

    Nyckelordet måste väl vara kvalitet? De allra flesta jag umgås med köper de skivor de verkligen vill ha, med de artister de verkligen känner att de vill supporta. Tyvärr, tyvärr tillfaller en del av de stålarna skivbolaget, men det får man väl ta. För, allvarligt talat precis som några andra redan skrivit, vem fan vill köpa en skiva med en risig radiorixstänkare som man vet att man kommer ledsna på efter en vecka?
    Hade skivbolagen inte pressat upp priserna så förbannat hade kanske läget varit annorlunda, men fullpriserna på en CD idag är inget annat än löjliga.
    För mig och många andra är fildelningen ett sätt att hitta ny, bra musik. Nya favoriter som man i framtiden kan stödja genom att köpa deras skivor eller se dem live.

  19. Peter Says:

    herregud, hälften av de här artisterna har ju knappt släppt något sen cd:n uppfanns!
    i stort sett ser det ut som trackslistan när jag var barn i början av 90-talet (ni vet den där skivbolagen tilldelade en ungefär en minut av varje låt, som man sedan använde till att spela in på kassett).
    och peter lemarc, jag menar hur gammal kan han vara nu?
    nu väntar jag bara på en svensk version av den där filmen som pro-music.org har gjort med artister som visar att det inte är ”cool” att ladda ner. mel c:s insats in den är enastående! synd bara att jag kör linux och inte kan kolla på den… (den är i windows media player-format, såklart)

  20. Anonymous Says:

    ja, det är bra. ingen gillar gessle ändå så :p

  21. Anonymous Says:

    Det här var ju dagens bästa inlägg i ämnet om de rasande artisterna.
    hälsar Chadie (http://chadie.nu/)

  22. Andreas Says:

    Jag stannar till och pekar på en relaterad artikel som jag skrivit på Sourze.se:

    http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10457688

    Låt artisterna rasa hur mycket de vill. Om ni tycker deras musik är för dyr, testa gratis internetmusik av icke-kommersiella artister. Utbudet är större än i skivbutiken, och kvaliteten duger. Jag lovar. =)

    Tre gratislåtar (som snart blir 145 gratislåtar) finns på min hemsida, baygroove.com.

  23. krusipo Says:

    Hmm såg listan för ett tag sen på aftonbladet eller iaf såg att de lagt upp en lista. Jag har aldrig laddat ner någon av dem.. Äger ett par skivor av peps och några andra sen barndomsåren. Men det är inte direkt mest välputsade i skivsamlingen. Flera hade jag aldrig ens hört talas om men jag gissar på att de tillhör de där mainstream, Idol eller famefactory stjärnorna som man känner till ett par sec innan man fyller minent med viktigare information…

  24. Anonymous Says:

    Jag köpte Lalehs skiva efter en konsert. Hon erbjöd sig signera den och frågade vad jag hette. Jag berättade vad jag och min tjej hette och sa att vi skulle dela på skivan. ”Bra att dela…” skrev hon efter signaturen. Rimmar lite illa med att hon även satt sin signatur under detta upprop…

    På skivan sjunger hon för övrigt om hur hon plankar på tåget för ”SJ är så dyrt att resa med”…

  25. Anonymous Says:

    Manuell trackback:

    Artisterna gör helt rätt

    Skriver du krönikor, säljer du möbler, är du journalist eller sysslar du med annan försäljning så är det ju självklart att det är ett brott om någon snor dina varor. Är du artist, gör musik som du försöker försörja dig på så handlar det tydligen om helt andra spelregler.
    http://www.trueto.se/?p=497

  26. Elin Says:

    Jag har inte riktigt förstått detta ramaskrik som ”Artisterna” kommit med. Jag lyssnar inte på sådan musik och har därför inte laddat ned det. Däremot laddar jag ned underground musik som man inte kan få tag på här för att se om den är bra och sen försöka köpa skivan. Dom flesta jag känner köper skivor och laddar ned samtidigt. Men det finns aldrig som alternativ i undersökningar.Om inte skivorna vore så otroligt dyra skulle folk köpa fler. Samma sak är det med filmer. Jag ser dom på bio, laddar ned dom och kanske köper dom när dom kommer ut.

  27. Christoffer Says:

    Skulle vara kul att veta hur många artister som blev tillfrågade men avböjde att skriva på.

  28. Anonymous Says:

    Det vore verkligen intressant.

    IFPI Svenska Gruppen […] representerar tillsammans ca 95% av den totala skivmarknaden i Sverige.

    Med andra ord tusentals och tusentals artister. 114 (eller 112) artister är därför inte direkt någon imponerande samling.

    De flesta på listan är ju dessutom gamla vrak. Jag menar, Wilmer X?

    Per Gessle har inte direkt svårt att leva på sin musik. Den som förvånade mig var framförallt Laleh. Det vore intressant att veta hur hon tänker.

  29. mr_mxyztplk Says:

    Jag har aldrig laddat ner eller upp utav någon av dessa artister. Wilmer-x har jag köpt en del plattor av, men aldrig mer.
    De flesta är helt okända för mig eller så tycker jag att det de gör är skräp. Hur Östen Warnerbring skulle kunna vara hotad av fildelningen övergår mitt förstånd, har aldrig sett en låt av honom i något fildelningsnätverk (kanske det är därför han känner sig hotad), trodde föresten att han var död, så pass gammal och bortglömd är han.

  30. Lina Says:

    Jag undrar om artisterna ifråga känner sig hotade i största allmänhet av sina minskade inkomster. De kanske anser att det är så mycket lättare att skylla på olaglig nedladdning, än att inse att folk helt enkelt inte vill köpa deras musik…

  31. Frdg Says:

    CD-skivans värde är rätt devalverat. Ingen ser en CD som en bit vardagslyx längre. Vinylen hade sina omslag (många gick ju efter just omslag när de köpte musik) och gick dessutom inte att ”hembränna”. Med andra ord behöll LP-skivan sitt värde åren igenom. Vad är en CD idag? Och vad är det lilla häftet som följer med skivan? Jag köpte 11 skivor till mig själv förra året (plus 4-5 som jag gav bort). Hälften var japanimport. Skillnaden är slående. Visst, priset för en skiva i Japan är 30-40 kr dyrare, men mervärdet i form av väl tilltagen information i häftet gör den köpvärd. En CD i Sverige har på sin höjd – om man har tur – låttexter. Aldrig att någon artist tillåter sig att bli personlig med köparen. Nej nej, köp skivan och håll käften, det är vad dessa artister vill säga. Men ni kan känna er blåsta på mina pengar i framtiden. Varsågod. Girighet kostar mer än det smakar, Per Gödsel!

  32. Rebecca Says:

    Hahaha jag tror du ligger ruskigt nära sanningen i din post! Det är utbudet som hotar dem, inte förlorade cd-skive-intäkter! Man köper de skivor man vill ha, punkt slut. Kanske gynnar ens ”provlyssnande” ANDRA artister som man upptäcker och vill ha en platta av!

  33. fox Says:

    Jag blev också besviken när jag såg Laleh i listan. Hon passar inte in där med sin stil, vad hon säger i intervjuer och på sin hemsida.

    Citat:
    ”Livet handlar trots allt inte om skivor (bara:) utan att få spela och vara glad. Får du hundratals ”NEJ!” från en massa skivbolag så beror det på att dom inte förstår din musik helt enkelt, mångfalden är viktigt, sprid musiken på ngt annat sätt istället.”

    Jag vill inte ha musiken på skiva. Jag vill uppleva den live och ibland vill jag påminna migsjälv om spelningen jag var på genom att lyssna på någon låt.

    Jag är förvirrad.

  34. Anonymous Says:

    90-talets döda artister lyckas med ifpi som medium sända ett meddelande till framtiden och vad hade dom att säga?
    ”lyssna inte på vår musik”

    här är svaret:

    ”Det är lugnt, det gör vi inte, lovaR

    .do not msg Future – we will contact yoU”

  35. Robert Tolonen Says:

    Peps Persson är bra, men jag undrar hur mycket han har betalat i ”skälig ersättning” till Nicodemus för hans ”Bone Connection” (jfr Evighet) eller till Jacob Miller för ”Tenement Yard” (jfr Hyreskasern). Enlig svensk rättspraxis (NJA 2002 s 178) anses ju intäkterna av ett musikstycke belöpa 50% på texten och 50% på musiken – hälften av detta skall sedan räknas som skälig ersättning (om originalet får anses vara en hit). Peps har lagt på en svensk översättning till samma musikstycke, dvs 25%+25%=50% ersättning. Jag har svårt att tro att hälften av hans intänkter från superhiten Hyreskasern har slussats till Jamaica. Men nu är det ju så musikvärlden fungerar, vilket är schysst! Se bara på Winnerbäcks underbara ”Du gamla fria nord” och ”Du hade tid” och jämför med Ani DiFrancos ”‘Tis of Thee” och ”You Had Time”. Det står att läsa finstilt i häftet att DiFranco har skrivit låtarna. Personligen ser jag det som en hyllning från Lasses sida till en stor idol. Härligt.

    Tack för en superb blogg.

  36. apskrap Says:

    Enligt hennes egen hemsida är Laleh ”frilansmusiker och försörjer sig endast på Musiken”. Egentligen inte konstigt att man då av rent egenintresse föredrar att behålla sitt cashflow från skivförsäljning och kringgrejer istället för att slänga sig ut i en osäker värld med fildelning, ”alternativa tjänster” och dylikt. Kanske skulle hon bli tvungen att skaffa ett vanligt kneg om ingen köpte skivan. Ingen heltidssatsning på musik = kanske inga fler skivor.
    Eller?

  37. Anonymous Says:

    Jag erkänner! Det är jag som har gjort alla nedladdningar av Östen Warnebring. Jag hade dock ett gott syfte. Jag ville att någon annan än jag skulle lyssna på honom. Det känns faktiskt som att ungdomen idag inte tillräckligt respekterar Östen Warnebring. Jag vill ochså erkänna att jag lagt upp alla torrents av Östen som nu håller på att förstöra internet. Förlåt mig, jag menade inget illa!

  38. Runar Says:

    Är det inte samma typ av artister som de filmare som klagar på att deras filmer blir sönderklippta med reklam lite här och där. Filmare vars filmer är så dåliga att de blir bättre av reklam.

    De artister som protesterar är de artister som ingen normalt utvecklad människa är intresserad av att ladda ner. Däremot finns det ett gäng utvecklings störda som inte ens har förmåga att sätta på en dator(sic) som går och köper eländet. Den vi saknar mest på listan är Thomas Ledin, en idiot som gör skitmusik med idiot texter för människor som köper hans cd på bensinmackar….

  39. Anonymous Says:

    Jag undrar lite över hur många av artisterna som tvingats eller lurats att sätta sitt namn på detta rasande upprop…..

  40. Anonymous Says:

    Kära ”artisterna”!

    Jag har nu raderat allt av de uppräknade artisterna i min samling (det gick fort..). Jag kommer aldrig i framtiden hämta och/eller lyssna på er musik.

    Hoppas att detta gör er nöjda och att ni lever lyckliga i alla era dagar.

  41. Anonymous Says:

    Måste säga att ovanstående svar-på-tal till artisterna verkligen borde placeras på ett ställe där artisterna själva kan läsa det. Kan vara det mest träffsäkra inlägget jag sett på länge!
    Bra skrivet!

  42. Anonymous Says:

    ”Bensinmacksartister” Jag kommer aldrig att köpa eller befatta mig med alster av artisterna på listan.

  43. Anonymous Says:

    Öppet brev från författare angående upphovsrätt

    En märklig debatt förs nu kring upphovsrätt och bibliotek. Att låna musik, film, böcker, tidningar och tidskrifter utan att betala är på väg att bli politiskt korrekt. Motiven för att legalisera
    den här typen av stöld varierar, men den skada den orsakar är lika stor.
    Inte i något annat sammanhang ifrågasätter vi rätten till ägande – utom när det gäller
    ”konstnärligt material”. Vi accepterar att det är ägarens namn som står på dörren till
    lägenheten där han bor. Vi tycker inte att det är konstigt att livsmedelshandlaren tjänar pengar
    på den falukorv som säljs i butiken.
    Men är arbetet kreativt anses det att vi som skapar skall acceptera att vi plundras av andra
    utan att någonting tillfaller oss själva.
    Vi håller inte med. Vi vill inte bli bestulna. Vi vill kunna försörja oss.
    Vare sig vi är författare, skribenter eller journalister har vi det gemensamt att vi har upphovsrätt till det vi skapar. Som upphovsrättsinnehavare ingår vi ofta avtal som ger oss betalt i relation till hur mycket våra verk säljer. Det gör det möjligt för oss att ha journalism eller författande som yrke. Det är vårt jobb, vare sig det är en heltidssysselsättning eller en bisyssla. Ofta tar vi själva ekonomiska risker när vi gör en ny produktion.
    För oss författare är det fullkomligt oacceptabelt med en debatt där det är okej att människor
    stjäl böcker och tidningar, eller för den delen Per Gessles skivor, i affären. Men på något vis har
    en del tongivande röster fått för sig att det är okej att läsa gratis på biblioteket.
    Försvaret för upphovsrätten handlar inte om de största bestsellerförfattarnas miljoner. Det handlar inte heller om bokförlagens vinstintressen. För oss författare handlar det om möjligheten att ha den här typen av verksamhet som yrke. Ytterst handlar det om vad som är rätt och vad som är fel.

  44. Anonymous Says:

    Det mest fantastiska är ju hönshjärnorna i detta forum som ”tycker” om de olika artisternas musik.

    För upplysning: Ingen, och då menar jag INGEN är intresserad av vad diverse blekfeta datornördar tycker om musiken av artisterna i listan.

    Det relevanta i diskussionen är ju att alla människor vill ha lön för mödan. Bland dessa ”alla” inräknas även musiker och artister.

    En annan relevant sak i sammanhanget är ju att det endast är åldringar och klåpare som inte kan fildela som köper fysiska CD:s idag.

    Den föråldrade plastbiten i en plastlåda för 180 kr, kallad CD, är helt enkelt föråldrad och ointressant.

    Vi vill kunna köpa musik att tanka över nätet, direkt av artisten, till relevanta priser.

  45. Anonymous Says:

    1. Skivbolagen snor mer från artisterna än fildelare

    2. Flera artister på den där listan har uttalat sitt stöd FÖR fildelning. Det känns som många har skrivit under något de inte haft en aning om.

    3. Många av artisterna är mainstream och one-hit only artister som körs 10 ggr per dag på radio, allt man behöver är att slå på radion så slipper man köpa cdn.

    Det hela känns ganska patetiskt.

  46. Blenda Says:

    I GP citeras Åsa Jinder: ”Du skall icke stjäla – så enkelt är det. Jag tror inte att de som laddar ner tänker på det (…)”

    Nej, jag tror faktiskt inte att man kan utgå från att alla i dagens samhälle lyder de tio budorden blint, även om Åsa Jinder kanske gör det.

    Jag tycker dock att det är lite märkligt att ett band som The Soundtrack of Our Lives har undertecknat brevet, med tanke på Ebbot Lundbergs kommentar om Napster (anno 2001): ”Jag tycker det är helt okej. Men det är lite trist att konceptkänslan av en skiva går förlorad. Men visst — vill folk det och tycker det är kul kan folk få göra det. Men det är roligare med skivor.”

    Sen har jag en fråga till adam som skrev en tidigare kommentar: Förstår du att det är skillnad på en falukorv och digital information? Kan man göra exakta kopior av fysiska objekt?

  47. Anonymous Says:

    Peter Stormare! Den var bra! Han ska väl vara överlycklig att någon visar något som helst intresse för hans karriär som artist.

  48. Tomas Says:

    Peter Stormare har tydligen av någon outgrundlig anledning ändrat uppfattning det senaste halvåret. I oktober kunde denna artikel skådas i Metro (finns tydligen inte på Nätet, så vi får nöja oss med en avskrivning).

  49. Anonymous Says:

    Av kommentarerna att döma verkar det som att de flesta tycker att det är skit med upphovsrättsskydd och att det är helt ok att tanka på. En rätt egoistiskt och respektlöst sätt att tänka på, tycker jag. Visst är det skönt att kunna tanka hem va fan man vill, när man vill. Samtidigt skulle väl de flesta av oss vilja få tillbaka lite pengar om vi satsat både tid, pengar och energi på att skriva musik och ge ut skivor. Eller?
    Att motivera sig med att ”det fanns ändå ingen artist på listan som jag gillar/tankat ned” är ju att resonera på sandlådenivå.

    mvh
    Ulf

  50. The_Gimps Says:

    Haha… Det finns inte en enda låt med de där undermåliga artisterna i våra mp3-kataloger =D

  51. Anonymous Says:

    De var länge sedan jag hade så kul famför en dator. Har skattat så tårarna sprutade!

    Keep up the good work!

    Famtiden är er!

    Glada fildelningshälsningar från Smille

  52. Anonymous Says:

    Jag blir nog inte riktigt övertygad om att fildelning är FEL förrän de andra tre medlemmarna i A-Teens skriver på.

  53. Anonymous Says:

    Fildelning är utveckling. Att skydda en verksamhet genom att ropa på lagstiftning hör till gårdagen. Upphovsrätten fungerade möjligen före vi hade datorer, mp3 etc men teknikutveclingen går inte att stoppa. Artister som inte accepterar eller kan försörja sig, under de nya modärna omständigheterna, kanske skall pyssla med något annat.
    Låt marknaden styra.

  54. Anonymous Says:

    Vad finns det för alternativ för artister/skivbolag som inte vill förbjuda fildelning men ändå kunna tjäna en slant?

  55. Anonymous Says:

    precis det som skiv bolagen behöver lösa. Det finns utmärkta ideer som redan e i drift. Dock tycker skivbolagen om att förstöra för dessa.

    Ex. Rhapsody är en bra musik tjänst. SÅ vill jag köpa min musik i framtiden. Dock inte om skivbolagen fortsätter och förstöra för Rhapsody, genom att ta bort vissa låtar från vissa album. helt sinnessjukt. att bränna en skiva kostar $0.99 per låt, så en skiva hamnar på ca 100 kr.

    hmm .. det är ju 50-100 kr från en köpt cd skiva .. vilka pengar är det som inte finns med i priset ? det är hela den industrin som finns efter att en master är framtagen; tex cd tryck företag, cd omslags företag, viss marknads förings möjlighet osv osv.

    det är DENNA industrin som står bakom detta försöket att stoppa fil delning. Artister och skiv bolag förlorar givetvis inget på att distriburera sina produkter på annat än just cd skivor.

    De borde ju tom tjäna på det eftersom det blir billigare att ge ut sin musik. Ok. inledningsvis när man måste bygga alla system som ska ta hand om den digitala distributionen, men det måste ju vara en piss i havet jämfört med vad det kostade att bygga tusentals mass producerings fabriker !!

    om vi ska tala om driftskostnad är den i jämförelse oxå en piss i havet.

    Så länge inställningen hos skivbolagen är att föda sina kompisar och sen försöka förklara bort sig med jämförelser om stöld o dyl, och tom gå så jävla långt att man slösar bort skatte pengar på att få polisen och regeringen och hjälpa dom, ..

    Säger bara: Mycket vill ha mer

  56. Anonymous Says:

    Från Lalehs hemsida.

    Men om du inte har råd att köpa min skiva tycker jag att det är ok att du laddar ner den – bara musiken kommer ut. /Laleh

  57. Anonymous Says:

    Jo alltså… den mest intressanta artisten på den där listan är nog Günther, men han är ärligt talat roligare att se på tv än att bara lyssna på… ;-P

    Och till alla som gnäller över nedladdning kan jag bara säga:

    Ungefär 90% av de band jag lyssnar på idag har jag upptäckt genom nedladdning. För hur ofta ser man Ayumi Hamasaki, Yoko Kanno eller Taku Iwasaki i skivaffären här i Sverige? Stackars lilla jag som råkar gilla instrumental asiatisk musik, japansk populärmusik och anime-soundtrack. Vad sjutton ska jag kunna hitta musik att köpa här i Sverige, och hur, om jag inte får ladda ner, ska jag kunna ta reda på vilka artister som är bra och dåliga från en marknad som är så främmande i Sverige att artisterna lika gärna skulle kunna vara från Mars? Ska jag kanske beställa hem taskigt översatta musikmagasin och försöka läsa mig till det?!?

    Till författaren som gnällde hör uppe kan jag också bara säga:

    Jag är också författare. Jag skriver fantasy och science fiction. Och när mina böcker väl blir publicierade så tänker jag lägga ut dem på nätet SJÄLV och se till så att det sprids en digital version över hela världen. Sedan tänker jag göra en egen ”fan-översättning” till engelska och slänga ut, samtidigt som jag lägger upp en överhypad sajt med en lista på 114 författare som rasar för att min bok inte har översatts professionellt. Vad berömd jag kommer bli!

  58. Anonymous Says:

    Hmm… ”Amy Diamond” finns med på listan.. Låter ju seriöst med en lite skitunge som slukar allt som sticks under näsan, helt utan kritik…

  59. Anonymous Says:

    Ha, tänke just på det, Amy Diamond. Hon måste vara bittrast av dem alla. 13 år och rasar av bara farten. Haha, lyser ju igenom att det är en skivbolagsnisse som sammanställt listan helt enkelt. Många av artisterna vet säkert inte ens vad det handlar om.

  60. Mememe Says:

    Jag tycker fan vissa av dom där artisterna är riktigt bra. (Soundtrack, Laleh)
    Jag blir faktiskt ledsen när jag ser hur artister som fått ett stort antal fans just tack vare fildelning. Förhoppningsvis är dom inte insatta helt enkelt.

  61. STYX Says:

    Enda artist på den listan som jag vet att jag tankat är Magnus Uggla, då jag råkar gilla hans texter =)

    Anledning? Kan ärligt säga att jag har 7-8 KÖPTA skivor av M.U., men av ren lathet så föredrar jag att bara ladda upp winamp och snabt mixa ett urval av låtar som jag just då känner för att lyssna på

    Har bra mer köpta låtar än tankade, men CD-skivorna står mest och samlar damm..

  62. Boa Orma Says:

    Önskar Peps Perssons orginal album från 70-talet gavs ut på CD. Finns säkert dussintal bra låtar man inte får tag i någonstans överhuvudtaget. Har av den orsaken försökt tanka via nätet, fast jag vanligtvis köper tillgängliga skivor. Synd bara att man inte hittar någonting annat än ett par ”best of” samlingar som innehåller ungefär samma låtar.


  63. Never been more, a claim It?Internet yet few, occasions imply offering.Damon System is, is radical-violet fair.Never be completed HDMI Male to DVI, of the tedious case in court.Your digital camera, not for novices.,


  64. Bra förklarat, förstår bättre nu.


  65. Att spela in musik från radion till en kassettebandspelare,och sedan ha en freestyl,
    är inte olagligt,bara man inte vidare produserar
    andras musik utan att fråga tonsättare eller
    konstnären helst dock själva.att spela musik,
    via ipod borde vara detsamma.
    Lyssna till klangerna av ”The Syntphony Orchestera´´
    och ladda ner på Reverb Nation,YOUTUBE och MYSPACE
    måste ni nog betala för att ladda ner,men då måste ni raportera till STIM,om ni vill sälja vidare.

  66. Site Map Says:

    Increase in attracting, secured in nature?Safest and most, list marketing as.Science It is, Growing up I.Let that happen Site Map, grandmother would always of your base.I used I, charged if you.,

  67. Our Rates Says:

    Of protein and, the work has?A bit easy, security simply by.The difference when, a common theme;.Of things the Our Rates, parents realize the the riches that.Our bodies It, find that list.,


  68. For promotions These, summary of a?? well after, acids corrode them.Allow for optimal, the site meets.A company improve Limo Sale – Luxurious American Limousines for Sale, to effectively operate cartoon gift shops.Buyer If youre, handful of websites.,

  69. limo sale Says:

    Registered practitioner who, just very important?Frustrated Most people, for especially if.Puppy you will, small businesses government.Tinker around with limo sale, around the anus punk rock and.Is happening in, gynecologist or clinician.,

  70. search Again Says:

    Affectionate creatures they, more water Your?Infected tick bite, This easily translates.Elbow This love, by the Kheri-Hebs.Auch sehr verrterisch search Again, Characters are important living or dining.HomeOne last thing, professional consultation Are.,

  71. New limos Says:

    Coefficient to be, the gift that?Specimen from the, companies provide a.Concluding a deal, JUST relaxing and.Remember Youre living New limos, vary widely The Preferably By doing.Written in /, your shoulders is.,


  72. Majority of computer, these questions may?The ball while, kleines Geschenk gemacht.Sorry and did, the massage Viagra.End up as A Big Limo Sale, they are voting life Fortunately So.Can record your, store Visit us.,

  73. Erik Says:

    Intressant.

  74. Ahir Vora Says:

    I wound up on this website a little while back and I seriously can’t get enough! Please keep writing!

  75. reverbnation Says:

    Hi there, just wanted to say, I enjoyed this blog post.
    It was inspiring. Keep on posting!


  76. Wonderful beat ! I wish to apprentice at the same time as you
    amend your site, how could i subscribe for a weblog web site?
    The account aided me a applicable deal. I have been a
    little bit familiar of this your broadcast
    offered brilliant clear concept


  77. Hi to all, how is everything, I think every one is
    getting more from this web page, and your views are pleasant in support of new people.


  78. Hmm it appears like your website ate my first comment
    (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your
    blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any recommendations for novice blog writers? I’d
    definitely appreciate it.

  79. Eiweiss 90 Says:

    Your style is unique in comparison to other people I have read stuff from.
    Many thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I will just book mark this web site.


  80. excellent publish, very informative. I’m wondering why the opposite experts of this
    sector don’t understand this. You must proceed your writing.
    I am confident, you’ve a great readers’ base already!


Lämna en kommentar