STIM ändrar fördelningsreglerna

6 november 2006

STIM reformerar sitt system för fördelning av pengar till kompositörer, dödsbon och musikförlag. Ambitionen att ”stödja god tonkonst” stryks, och ersätts med de allmännare målet att stödja ”den svenska musikkulturen”. I praktiken: Tidigare har ett antal miljoner av de licenspengar som inhämtats på t.ex. dansgolv och frisörsaloner överförts till området för ”seriösa konserter” och kyrkokonserter.
Det senare området har hittills gett tre gånger så mycket pengar per minut. Med det nya systemet avsätts i stället fem miljoner kronor per år för att stödja ”marknadsmässigt eftersatta genrer” (vilket inte utesluter sådan musik som i dessa sammanhang räknas som ”populär”, däremot utesluts döda rättighetsinnehavare). Man skiljer alltså ut det kulturpolitiskt motiverade stödet från avräkningssystemet.

Det gamla systemet gynnade framför allt komponister av (eller deras dödsbon) och förläggare till verk som kan betraktas som “populära klassiker” – till exempel Sibelius, Ravel, Prokofieff, med flera. Med en hög gradering och /…/ “livemultipeln” kunde dessa få inte mindre än 15 gånger högre ersättning per minut än vad som normalt gäller när ett verk framförs på skiva i P3 eller P4.

Att STIM:s kvotsystem inte ska subventionera vissa sorters musik är ett krav som drivits ända sedan 1960-talet av föreningen Svenska kompositörer av populärmusik (Skap), som är en STIM:s tre huvudmän. Dock utan framgång då även de andra två huvudmännen – som representerar konstmusiktonsättare och musikförlag – har vetorätt. Att saker nu plötsligt lossnar nu beror, enligt Skap-ordföranden Roger Wallis [pdf], på att indrivningsorganisationerna i Europa börjat konkurrera med varandra och dessutom synas av EU-kommissionen.

Reformen genomförs gradvis under fem år, med start i december månads utbetalning. Rättighetsinnehavare till musik inom alla de ”genrer som betecknas som ”populära” (i motsats till ”seriösa”) är överlag vinnare. Ersättningen per minut för den som spelas i P3 ökar från 60 till 85 kronor. Såhär sammanfattas förändringarna på formaliaspråk:

– Den så kallade ”live-multipeln” på radioområdet avskaffas (idag räknas liveframföranden i radio upp med en särskild multipel)
– Den så kallade ”visuellt-multipeln” inom tv avskaffas (idag räknas framföranden i tv där det faktiska framförandet visas i tv-rutan upp med en särskild multipel)
– Förstärkningen av avräkningen för seriösa konserter och kyrkokonserter avskaffas (idag försärks sådana avräkningen med en x3-uppräkning)
– Förstärkningen av avräkningar av verk med gradering B eller högre inom liveområdet avskaffas (idag förstärks sådana verk i avräkningen med särskilda multiplar).
– Skapande av nya verk inom marknadsmässigt eftersatta musikområden stimuleras genom ett särskilt stödsystem. Verk som avräknas inom sådana musikområden (det vill säga områden som saknar en normal kommersiell marknad) erhåller ett särskilt stöd vid sidan av avräkningen.

Vad jag förstår så handlar det inte om ett fullständigt avskaffande av graderingssystemet – där STIM:s ”musikkonsulenter” rangordnar musikens komplexitetsgrad så att vissa genrer får mer än andra – utan om att graderingens betydelse minskar. Men den information som finns tillgänglig är inte helt lätt att tyda.

Ännu en ändring gäller vad STIM ska göra med alla de pengar som inkasseras för konserter utan musikrapporter – cirka 18 miljoner kronor varje år. Hittills har de fördelats i enlighet med vad som spelas på Sveriges Radio P3 och P4. Nu har man insett att det inte går att låtsas som att det breda musiklivet är så smalt, och ska i stället använda övriga liverapporter som bas.
Kassettersättningen” fördelas dock även fortsättningsvis med utgångspunkt i vad som kan höras på radio och tv. Licenspengarna för nätradio (området ”Online och nya media”) fördelas med ett underlag från kommersiell radio samt ringsignaler.

Inga skäl finns att vare sig hylla eller förkasta de reformer som nu genomförts. Klart är att systemet för att skilja på ”seriös” och ”populär” musik hade blivit ohållbart. Om ändringarna kan leda till att levande musikskapare får mer pengar och mindre äts upp av Sibelius dödsbo är det förstås bra, men på det stora hela är det nog en omfördelning som betyder föga för låtskrivare som inte hörs ofta i radio.

5 Responses to “STIM ändrar fördelningsreglerna”


  1. […] [crp] såg du http://www.tjuvlyssnat.se/2006/11/cafet_hgst_upp_.html(Café högst upp på Åhlens City. En fjortis sitter med sin kompis och pratar högljutt.)Fjortis 2: Men vem är Linda Skugge då?Fjortis 1: Det är ju hon i fittstim!Fjortis 2: Eh, va?Fjortis 1: Ja du vet, de som ger lön till artister.[crp] fitt-STIM :oD[kringell] haha, nu hajade jag[crp] undrar vad gubb-SLEM samlar in pengar till[monki] Ger Ut BasBidrag för Sveriges Levande ElektronMusiker(Angående boken Fittstim och Ulf Lundells upphovsslemsattack, se tidigare inlägget “Så lätt kommer man inte undan kulturpolitiken“). Posted by copyriot Filed in indrivning […]


  2. […] bekostnad av bredden, är faktiskt minst lika giltig idag som på 1970-talet. Däremot har Stims diskriminering av “populärmusik” börjat luckras upp, vilket också var ett krav som fördes fram av proggarna, vars aktning för […]

  3. D.R.Jerry Andersson Says:

    Angående Nordisk kopieringsrätt !
    det borde finnas en blankett på STIM där både publisist, upphovsman,skivbolag,samt distrubutörer hade ett å samma fördelnings avtal att ladda ner från NcB
    jag har själv problem med ett amerikanskt bolag som vill att jag ska kopierings skydda min musik i USA.
    ännu har jag inte fått någon hjälp av STIM eller NCB
    som borde hjälpa tonsättare i sådana här lägen.


  4. Att göra en bedömning hur musik skulle värdesättas,
    borde gjöras,med att räkna ihop den utrustning som Tonsättaren använder sej av.Vad är det annars,om inte
    detta som kostar pengar vid t.e.x en inspelning eller en konsert.Tydligen kan man värdera musik kring olika aspekter,lite hur som helst.Men att få ut MERA MUSIK
    för pengarna då man köper Elektronisk Musik Elektophonisk Musik,eller Syntphonisk Musik.
    Är det nog inte många som räknar med !
    Bedömningen borde därför gjöras med efterfrågan på Orchesterns utrustning och instrument sättning !

  5. D.R.Jerry Andersson Says:

    Goddagens !
    NcB borde digitaliseras,så att man kan raportera sin egen musik
    över nätet.och man får skyddat sin musik,om den spelas
    på någon radiostation,även i utlandet STIM ska ju vädga om att
    få spridning av svensk musik.Jag har inte någon lust att betala
    för att skicka mina egna alster,när det ändå inte inbringar
    några intekter från STIM


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: