Intervju med konstnären bakom sCrAmBlEd?HaCkZ!

20 oktober 2006

sCrAmBlEd?HaCkZ! är en mjukvara, en performance och ett sätt att tänka kring upphovsrätt och konst.
Sven König presenterade den i våras med en kort film (youtube|torrent) som fick mången haka att tappas och omtalades flitigt på internets.

När vi besökte Brno förra veckan hängde vi en del med Sven och gjorde en intervju, som Magnus och jag nu skrivit ihop. Det handlar om samplingskultur, automatiserade upphovsrättsöverträdelser och om vad det innebär att spela ett musikinstrument. Men också om den populärkulturella chockeffekten i att som tonåring uppleva Östtysklands sammanbrott inifrån.
Läs intervjun på Piratbyran.org!

8 Responses to “Intervju med konstnären bakom sCrAmBlEd?HaCkZ!”

  1. Anonymous Says:

    Eller DMR:s sammanbrott för den delen :)

  2. Anonymous Says:

    Vilken betydelse av DDR syftar du på? Förvirrad..

  3. rasmus Says:

    DDR = Deutsche Demokratische Republik = Östtyskland = vårt södra grannland mellan åren 1949 och 1990.

    Trodde det var självklart, fast nu inser jag att förkortningen för er ungdomar kanske snarare betyder
    Dance Dance Revolution… ;)

    OK. Jag byter ut ”DDR” mot ”Östtyskland”.

  4. Blissing Says:

    Coolt..
    Har sett ett liknande exempel med för tal.

    Kolla in:
    http://mrl.nyu.edu/~bregler/videorewrite/

    De har en del roliga videos på vad man kan göra med deras teknik:
    http://mrl.nyu.edu/~bregler/videorewrite/final/jfk-lipsynced.mov

  5. Anonymous Says:

    jävlar vad coolt. undrar hur mycket datorkraft skiten tar.

  6. rasmus Says:

    Anonymous: Inte mycket datorkraft. Han kör den på en rätt medelsnabb ny windows-dator. Tror det specificeras närmare i den länkade Wired-artikeln.


  7. Närvarade igår i ettTAP-seminarium som bland annat handlade om musikproduktion. Det resulterade i många frågor, som anknyter till sCrAmBlEd?HaCkZ!. Min första spontana reaktion är att i denna genre så är upphovs(mannen?) decentrerad förutom i själva framförandetillfället. I frysta medier utanför spelningen är istället bricolagekonstellationen av tidigare upphovsmän en möjlig, men sönderbrusad (i positiv bem.), referenspunkt. I en tredje form, där ex. mashup-plugins (eller spellistor…) används lokalt på en dator återförankras upphovsmannen lokalt till ”användaren”. Hursomhelst blir den momentära och lokala produktionen den enda egentliga händelsen och tillblivelsen. I mediepolitisk bemärkelse är detta intressant, då det innebär en strukturomvandling i produktionsapparaten, men begäret, är det väsensskiljt från ”my (our) brain(s) mashed up XXX”?

    (ursäkta den korrupta begreppsapparaten *trött*)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: