Makt™

19 september 2006

Jaha, enligt årets topplista från Ny Teknik är jag sjunde mäktigast i IT-Sverige. Två steg upp jämfört med fjolårets niondeplacering. Självklart finns jag bara med som symbol för vad som uträttas av Piratbyrån med kringsvärm, där en rad andra tongivande namn lika gärna kunnat stå på min plats.
Hursomhelst: Högre placerade än mig finns bara telekompampar och ett par statliga direktörer. Tja, vad säger man? På hela topp-50-listan är det förresten bara jag och en till som är under 30 år gamla.
I övrigt noterar vi att Henrik Pontén försvann ut. In på listan kommer i stället de två stackars kvinnor som Bodström bakband på ett par av de svåraste utredningsuppdrag som tillsatts i vårt land: Cecilia Renfors och Gudrun Antemar.

15 Responses to “Makt™”

  1. M. Altemark Says:

    Rättning: när det gäller datorer stavas det ”MACKT!”

  2. pelpet Says:

    Grattis! Förhoppningsvis innebär detta att ditt inflytande ökar.

    Jag noterar också att Per Ström finns med på listan. Det är glädjande.

    Ny när både Thomas Bodström och Johan Pehrson verkar vara undanskuffade från maktens absoluta centrum så kanske det är dags att rikta integritets-udden mot SÄPO-chefen Klas Bergenstrand.

  3. Anonymous Says:

    tycker gott du kunde få heta något annat än ideolog någon gång.

  4. Johan Says:

    Vem har sagt att Johan Pehrson skulle vara på väg ur maktens centrum. Han är snarare kandidat till att bli ny justitieminister.

  5. Anonymous Says:

    ”när det gäller datorer stavas det MACKT!”

    Jag hade gärna sett rubriken:

    PWNAGE, IT-SVERIGE 2006 – HELA LISTAN

  6. Slabbe Says:

    Johan P lär knappast bli Tomas B:s efterträdare. Det är okej att köra mot rött när man är minister men inte man ska tillträda. Dessutom är fp starkt försvagat. Om det ger en vettigare justitieminister återstår och se…

    Grattis till 7-platsen

  7. Svamp Says:

    Pehrson har kört mot rött och blivit av med körkortet, blev inblandad med svartarbete och så tappade dessutom Folkpartiet mycket, lägg där till att ”spionskandalen” hänger kvar. Jag tror inte fp har något starkt anspråk på posten längre. M vill säkert ha posten dock, bla så tippas Beatrice Ask.

  8. notwist Says:

    Jag undrar ju såklart varför Pär Brumark inte är med på listan. Han är väl mäktig som få, eller har jag missuppfattat något? Kolla bara på honom! Makt!

  9. rasmus Says:

    Notwist: :D

    Svamp: Precis, Beatrice Ask låter i så fall troligare. Hittills har hon faktiskt varit skarpt kritisk mot datalagringsdirektivet och dissat Bodström inte bara sådär i allmänhet utan med formuleringen ”Oss emellan vet han ingenting om datorer”. Alltid något, även om jag inte litar på att hon skulle stå fast vid sådana ståndpunkter.
    Jag vet vilken potentiell justitieminister jag föredrar

  10. Svamp Says:

    Ja, det är bara att se på Bodström, för att rycka ett citat ur Swartz rapport: ”När Bodström kom till departementet hade han huvudet fullt av en massa bullshit eftersom
    han hade varit aktiv i Advokatsamfundet. Men vi lyckades vända honom 180
    grader!” Fast jag vill inte dra alla över samma kam som vår käre fotbollsspelare…

    Reinfeldts tankar om superdepartement för säkerhet (http://sydsvenskan.se/val2006/article185248.ece) har för mig vissa obehagliga antydningar. Men allt som allt tycker jag det ser ut som om läget är bättre än före valet. Det finns hopp bland etablissemanget med människor som Linander.

  11. Albin Says:

    Stort grattis!

    Snälla snälla, kan du inte jobba för att alla dessa krafter och poliser och låtsaspoliser börjar jobba med brott som faktiskt drabbar männiksor? Du har inflytande, du kan göra en skillnad. Tänk om vi hade öppnat det svenska DNA registret (som ju redan finns!) för att fånga Haga-mannen långt innan han krossade alla de kvinnors liv som kom i hans väg.

    Tack för mig!
    /Albin

  12. Gisela Says:

    Tokigt att springa på dig idag! Men skoj! :) Du får fan börja komma ner lite oftare, så ska jag ta med dig på nåt galej. (Galej=bra ord)

    Ha det bra du it-mäktiga storebror!

  13. Anonymous Says:

    Albin: Om polisen hade varit polis istället för att flamsa omkring, så hade de tagigt Haga-mannen 2000… ”Enligt kvinnan avfärdades tipset eftersom polismannen som tog emot tipset inte ansåg att det var sannolikt att pappan till ett nyfött barn skulle begå dessa gärningar samtidigt som hans hustru låg inne med ett nyfött barn.”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hagamannen

  14. anders Says:

    taskigt att reduceras till att bara vara en it-symbol;)

  15. Anonymous Says:

    Tyvärr men varken du eller Pär Ström har någon reell makt, ni citeras lite då och då i media men ingen utanför IT-världen bryr sig om vad ni säger eller vet vilka ni är.
    Det är bara kolla hur valet gick för piratpartiet…

    ps. Steal this film måste vara det sämsta jag någonsin sett i dokumentärväg och då är jag ändå för fildelning.


Kommentera

