Bokusmetoden

8 juli 2006

När Blog Dizz i maj bjöd in mig att skriva en gästkrönika fick jag slutligen ur mig en besynnerlig undersökning av ordet ”reaktionär”, där jag i förbifarten förutspådde att Ali Esbati skulle slå ett svenskt rekord med sin kommande bloggbok.
Att dess undertitel faktiskt skulle vara ”Julafton för allt reaktionärt” fick jag inte höra förrän Ali själv råkade springa in i mig strax därefter. Nu recenseras den i Expressen av Isobel som fastnar för upprepningen av samma ord. En rolig recension, tycker även Ali själv, som samtidigt kommenterar vad som listas på Bokus under rubriken ”de som köpt den här boken har också köpt…”: Immanuel Kant. Inte en utan tre böcker av den gamle upplysningsfilosofen hör uppenbarligen till Esbati-läsarnas filosofiska morgonvälling (Kritik av det rena förnuftet, Kritik av det praktiska förnuftet samt Kritik av omdömeskraften).

”Bokusmetoden” måste givetvis prövas för att spåra den filosofiska underbyggnaden även till andra bloggrelaterade böcker. Så vi kollar vad vi kan hitta i anslutning till Copy Me, som bland annat innehåller text från Copyriot. Bingo! De som köper Copy Me har även köpt Michel Foucault.

Alltså är Kants filosofi ansvarig för Ali Esbatis politik, och Foucault är ansvarig för Piratbyrån – förutsatt att vi kan lita på Bokusmetoden.

Så varifrån hämtar Johan Norberg, för att nämna en annan bokaktuell bloggare, den filosofiska grundvalen för sina samhällsanalyser? Låt oss använda samma metod och kolla vilka övriga böcker dess läsare köper!
Well, det närmaste filosofi vi hittar blir då titeln Feng Shui för svenska hem. Ni får dra era egna slutsatser.

8 Responses to “Bokusmetoden”

  1. Kers Says:

    Det är alltid vanskligt att referera till flyktigt dynamiskt innehåll. Nu har boken om andlig inredningsmetodik fått stryka på foten till förmån för
    ”Att ta sig upp när man är nere : Hjälp till självhjälp vid depressioner”.

  2. Popoffsky Says:

    kers: kan man av detta rent av dra slutsatsen att norbergs ideologiska grund är tämligen instabil och föränderlig?


  3. Närhelst jag kollar böcker på Bokus, oavsett ämnesområde, dyker ”Allt om glykemiskt index” av Paulún/Janson nästan alltid upp bland rekommendationerna. Detta gäller för såväl Nils Runebys ”Framstegets arvtagare” och Sture Linnérs ”Europas ungtid” som Elmasri/Navathe, ”Fundamentals of database systems”. Besynnerligt.

  4. Theo Says:

    Vem använder Bokus, det är ju adlibris som gäller :P. Där möts man även av större konsekvens i vad gäller Norbergs senaste alsters köpares preferanser.

  5. Anonymous Says:

    Jag noterade att de som köpt ”Till världskapitalismens försvar” även har ”Konsten att vara snäll” i bokhyllan. :D

  6. Anonymous Says:

    När jag först såg ordet ”bloggbok” i inlägget trodde jag det handlade om en skönlitterär bok skriven i bloggform dvs online och med ständigt påbyggt innehåll :) Nån som vet om ngt sådant projekt finns? Skulle kunna bli både bra och dåligt…

    /Mike

  7. Anonymous Says:

    Mycket skön liten text det här! Kan jue t.o.m. jag som Bokusanställd säga ;)


Kommentera

