Juridiska och kulturella gråzoner – i fyrtiogradig hetta

7 juli 2006

Gunnar Pettersson, författare som bloggar på Pressylta, blir besviken över att Copyriot har bloggat om ”politikens infantilisering satt i system”, det vill säga Almedalsveckan.
Well, nu blev jag som sagt ditbjuden på brandtal och tackade nyfiket ja. Enda Almedalsbloggandet hittills har varit rapport kring nämnda arrangemang av Riksteatern, samt ett försök till konstkritik. Så fort jag var på plats insåg jag att även alla politiska karriärister på plats tävlade i att skaka på huvudet åt vilket festivaljippo det hela hade blivit, så att dissa än en gång känns rätt överflödigt.
Däremot erbjöds jag att stanna kvar en dag för att delta i en debatt med Monique Wadsted, arrangerad av LUF. Trots den sinnessjuka uppmärksamhetskonkurrensen i Visby och trots att debatten spikades bara någon timme i förväg, blev det trångt i rummet på Visby hotell, med representanter för samtliga partier och flera medier på plats. Resumé sammanfattade fyndigt: ”Om 40 personer delar intresset för filer på 20 kvadrat blir summan 40 grader i rummet.

Jo, så var det. Och precis innan debatten hade jag kollat på film tillsammans med bland andra Oscar Swartz – i stekande sol som gjorde mig dåsig och småyr redan innan debatten började. Blir böjd att tro på Montesquieus klimatlära som statuerar att hetta gör passionerna starkare men mer kortlivade. Upplever själv resultatet som att min debattinsats pendlade mellan en avspänd stil där jag utgick från mina egna konkreta erfarenheter av musiklivet och fildelningens positiva verkan där, och en mer aggressiv stil där jag ställde Monique mot väggen för vad hon faktiskt försöker göra: Inte beivra enskilda fall av upphovsrättsintrång, utan slå ut hela den fildelningens infrastruktur som gör det möjligt att kopiera filer effektivt. Hon förnekade dock att hon var mot fildelning i sig, och menade att alla som på något sätt underlättar fildelning borde ha ett ansvar att kontrollera vad som utbyts.
Monique Wadsted har en utgångspunkt och den heter Hollywood-film, såklart. Att annat också utbyts på fildelningsnätverk är enligt henne mindre relevant, något som kan viftas bort med nedlåtande formuleringar om ”den musik som du och dina kompisar har gjort och vill utbyta”. Jag försökte peka på gråzonen (bland annat genom referens till moderatorns tjusiga Belle & Sebastian-tröja), självklart i full förvissning om att min motdebattör inte skulle ta till sig det.
Men centerextremisten Erik har nog rätt i att det blev en spretig debatt där det hoppades mellan att diskutera fildelningens positiva kulturella effekter och dess teknisk-juridiska ostoppbarhet, på ett kanske föga konstruktivt sätt. Skyller än en gång på hettan…

Enligt mig begick Monique Wadsted ett par riktiga övertramp. Ett var i hennes avslutande plädering, där hon påstod att jag under hela debatten hade ”uppmanat till brott”, genom att plädera för fildelning. Men jag hade aldrig någonsin uppmanat någon att kopiera hennes rättighetshavares filmer – snarare tvärtom – och i stället talat om all annan kultur (främst musik) som drar nytta av fildelningsnätverken utan att dess rättighetshavare ens kommer på tanken att motsätta sig det. Att advokaten anklagade mig för brott kan, om man ska vara petig, i sig utgöra brottet förtal
Men det värsta klavertrampet var när jag frågade Monique Wadsted vad hon tyckte om att Piratbyråns server och en massa andra servrar beslagtagits, utan brottsmisstanke. Hennes svar (inte ordagrant, men nästan): ”Man kan ju tycka att man faktiskt även har sig själv att skylla, om man inte kollar upp vilka internetleverantörer man väljer att anlita och vad de mer har på sina servrar.”

7 Responses to “Juridiska och kulturella gråzoner – i fyrtiogradig hetta”

  1. M. Altemark Says:

    stekande sol som gjorde mig dåsig och småjyr redan innan debatten började

  2. Karl McFaul Says:

    Stå på dig Rasmus!

    Advokat Monique Wadsted, kammaråklagare Håkan Roswall samt överåklagare Sven-Erik Alhem. Alla dessa underhållnings-etablissemangets tjänare får ytterligare vind i seglen genom Expressens artikel av Cecilia Garme som jag kommenterar på:

    ”Cecilia Garme vevar på mediakrossen mot Piratpartiet”

  3. Gunnar Says:

    OK, jag förlåter dig (och Lidbom)… You did good. Under fasansfulla omständigheter. Show me the scars some time.

  4. Martin Says:

    Wadsted borde påpeka detta för Folkpartiet, är det inte så att de också hyr kapacitet av Rix/Port80…?

  5. Emil Eklindh Says:

    Jag är lite besviken att jag inte kom med i din blogg.
    Jag som kämpade så med den där skylten i värmen där på Donners Plats.

  6. rasmus Says:

    Emil Eklindh: Fett med tack för att du svettades så för marknadsföringen!


  7. […] Mest för min egen skull tänkte jag sammanställa de föredrag jag hållt under 2006. Eftersom det blev en del, både inom och utom landet och i väldigt skiftande sammanhang, kan det vara kul att komma ihåg. Alla har mer eller mindre koppling till Piratbyråns verksamhet (har inte räknat med inomakademiska seminarier, ej heller paneldeltagande eller rena debatter). Däremot ska det understrykas att det inte är någon överblick över alla årets Piratbyrån-anföranden – flera av de andra piratbyråkraterna har också pratat för de mest skilda publiker, både inrikes och utrikes.Kan ha missat något, men här är listan:5 april: WELD, Stockholm.Pendlade rätt löst mellan mediehistoria, cut-up-kultur, fildelning, gråzoner med mera, inför en ganska liten publik av folk verksamma inom scenkonst (teater, dans, performance). Oerhört givande eftersnack. Foto. 29 april: Piratafton på Café Edenborg, Stockholm.På Piratbyråns välbesökta tillställning testade jag att prata om relationen mellan darknets och long tail, och mellan det elektroniska musikskapandets historia och piratkopieringens, bland annat genom att visa en kortfilm. Annars inte jättestrukturerat, utan mer ett föredrag som prövade lite nya koncept. 15 maj: Världsbiblioteket, Stockholm.Solidaritetshusets bibliotek hade ordnat en halvdagskonferens om “digital solidaritet” för föreningsaktiva, där även Mathias Klang och Lars Ilshammar höll intressanta föredrag. Själv pratade jag om fildelning, skillnaden mellan vertikal och horisontell kommunikation och om hur man kan underlätta och dra fördel av informationsdelning. 19 maj: Waag, Amsterdam.I anslutning till en tvådagars workshop med deltagare från både Europa och Indien, höll Palle Torsson och jag ett öppet föredrag (vårt tidigare grey commons-föredrag i omarbetad och utbyggd version). Därefter pratade den mästerlige Lawrence Liang, som jag inte ens ska försöka sammanfatta. 2 juni: Reboot 8.0, Köpenhamn.På tåget ner kom beskedet om razzian. Dagarna i Köpenhamn blev alltså väldigt, väldigt hektiska. Stor konferens med mycket affärsfolk och ett ganska spännande program. Vävde in de senaste händelserna i mitt tal, som publicerades och blev ganska så uppmärksammat. 3 juni: Demonstrations på Mynttorget, Stockholm.Protesten mot razzian behöver väl knappast presenteras; rapporter, bilder och filmklipp finns här och var på nätet. Här är mitt korta tal där jag försökte lyfta fram det väsentliga i tumultet – det vill säga frågan om reglering av kommunikationsmedier (snarare än frågan om ministerstyre och sånt). 28 juni: Rote Fabrik, Zürich.Nystartade gruppen Digitale Allmend arrangerade en välbesökt föredragskväll på idylliskt beläget kulturhus. Jag höll samma anförande som i Köpenhamn. Finns inspelat i massor av format. Livliga eftersnack, kul besök! Dessutom blev jag intervjuad i en av Schweiz största tidningar samt i landets IT-veckotidning. 4 juli: Brandtalsbingo, Visby.Riksteatern arrangerade som en del i Almedalsveckan, Albin Balthasar ledde; kul koncept med Karin Kebbe Helin och Elin Alvemark bland de övriga deltagarna. Jag hade med mig ett blandband och här är mitt treminutersbrandtal. 23 augusti: Fryshusets gymnasium, Stockholm.Kul att prata inför 350 färska ettor, de flesta från estetiska inriktningar! Och intressant att IFPI vägrade medverka… 13 september: Wizards of OS, Berlin.Inom ramarna för konferensens session “Freedom expanded“, ledd av Felix Stalder, pratade jag rätt kort och delvis improviserat om Piratbyråns kopifajt-erfarenheter och om att jobba med koncept och språkbruk.Golem.de, Gulli.com och Felix själv skrev, och så finns ett par bilder. 25 oktober: Art|Net|Work, Århus.Symposium arrangerat av det danska universitetets institution för digital estetik. Föredraget sammanförde en rad idéer och koncept som kommit upp under året, och redigerades senare samman till texten Between artworks and networks: Navigating through the crisis of copyright. 30 oktober: Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.Föreläste om Brasilien och kulturkannibalismen inklusive lite kritiska reflektioner från Wizards of OS, för en klass av yrkesverksamma konstnärer och arkitekter i kursen legal/illegal [pdf], som strax därefter åkte på studieresa till just Brasilien. En väldigt spännande kurs, som jag förhoppningsvis ska återbesöka i vår. Efter mig följde förresten ett osande tal av Dennis Töllborg, som jag aldrig hann referera här. 6 november: Timbro, Stockholm.Pratade för unga liberaler som utbildar sig i Stureakademin. Om upphovrättskritik, upphovsrättskollektiv och svårigheterna med att reglera “exemplarframställning”; försökte föra diskussionen från de abstraktioner som ofta präglar den liberala upphovsrättskritiken till ett mer konkret plan, därefter följde udda och kul frågestund. 1 december: “Unga och nätverkskulturer“, Jönköping.Ungdomsstyrelsen hade förlagt en stor konferens i anslutning till Dreamhack. Jag var inbjuden att hålla ett anförande om kulturpolitikens utmaningar, eller något sådant, att inleda den sista programpunkten. Pratade om konsumtionsbegreppets problematik i spelsammanhang, kulturkanon som symptom, “datorberoende” och “den verkliga världen”, deltagarkultur kontra slutprodukter… Därefter fortsatte diskussionen med ett panelsamtal, med representanter från såväl Fair Play som Sverok, alliansens kulturkommitté och Ivan Wenster. Rätt lärorikt. 6 december: Södertörns högskola.Samtal om upphovsrätt med Nicklas Lundblad, modererat av Jonathan Habib Engqvist. Arrangerat av Södertörns humanistiska förening, en publik på ett drygt tjog mestadels filosofistudenter och överlag en väldigt stimulerande kväll.Mitt anförande baserades på Århus-pratet, Nicklas sammanfattar en del av sitt här; jag har tänkt återkomma till diskussionen ett tag, men vi får se om det hinns med.Femton föreläsningar allt som allt, med varierande innehåll. Med specialteman undantagna, kan snacket (fortfarande mest för min egen skull) sammanfattas kring några mer fasta milstolpar. Talet för centerpartiets riksdagsgrupp i mars var en första sådan som jag sedan försökte bygga vidare åt olika håll; lite roligare blev det dock från och med förra mellandagarna i Berlin, där Palle Torsson och jag hade sammanställt ett gemensamt föredrag, inspirerat av en intervju som Metamute gjorde med honom tidigare under hösten. I våras byggde jag på det och försökte samtidigt väva in lite mer av en närliggande tematik: relationen mellan levande musik, ljudreproduktion och ljudsyntes under 1900-talets andra halva.Nästa hållplats blev Reboot-talet i Köpenhamn, samtidigt som tillslaget mot The Pirate Bay hjälpte till att sålla ut det mer direkt relevanta och gav massor av input. Därefter blev det lite mer improviserat i Berlin, för att åter struktureras upp i Århus – då betydande delar av Magnus Erikssons presentation i Brno införlivades och remixades.Överlag måste jag säga att bollandet, kommenterandet, plagierandet och kopipejstandet av texter, piratbyråkrater emellan, blivit ett ofantligt fruktbart sätt för kollaborativ skriftlig vidareutveckling av idéer.På årets kaoskommunikationskongress i här Berlin, som inleds på torsdagsmorgonen med keynote av John Perry Barlow kommer som sagt inte Piratbyrån att medverka med några officiella programpunkter, däremot med mycket folk på plats. Rapporter kommer! Posted by copyriot Filed in tillställningar […]


Kommentera

