Lön för mödan

15 juni 2006

Festligt pressmeddelande från Yvonne Andersson (kd), som lanserar en extremt radikal tolkning av frasen ”Alla ska få betalt för sitt arbete”.
Smaka på vad hon säger:

– Det är oetiskt att anse att en person som lagt tid, energi och pengar på att skapa film eller musik inte ska få lön för mödan.

Alla vi som har lagt ner massor med tid, energi och pengar på att skapa musik har alltså en rätt till lön? Oavsett om det finns någon är intresserad av att betala för musikupplevelsen?
Vem som helst kan förstå att ett genomförande av denna ”rätt” vore en veritabel kulturrevolution.En lämplig startpunkt vore kanske barnen, eftersom kristdemokraterna normalt brukar betona hur mycket de bryr sig om dem. Massor av barn lägger ner tid och energi på att skapa musik. I kommunala musikskolan, i replokaler, hemma i datorn. De och deras föräldrar pungar dessutom ut med en hel del pengar på musikutövandet.
Kan vi vänta oss att Yvonne Andersson snarast lägger en riksdagsmotion om att alla dessa barn ska få ”lön för mödan”?

11 Responses to “Lön för mödan”

  1. j p w Says:

    Jag har skrivit såväl musik som text, vart skickar jag räkningen? Kan jag skicka den direkt till Yvonne Andersson månn tro?

    En välvillig tolkning av ”lön för mödan” skulle annars kunna vara att lönen kan vara av annan art än monetär, berömmelse och uppskattning till exempel, fast det är ju förstås fortfarande rätt svårt att reglera det med lagstiftning…

  2. teadrinker Says:

    Det är bra Rasmus, politiker som inte
    kan formulera sig korrekt förtjänar att bli förnedrade. Utan verbal precision blir det endast en skendebatt.

  3. sweden Says:

    Hehe, det är inte lätt att va Religiös fundamentalist i ”marknadsfundamentalismens” tid.

    Eller som Affe skulle säga: Man kan inte tjäna både gud och Mammon :)


  4. Men frågan är Rasmus, kan du vara riktigt säker på att det faktiskt är Yvonne som sagt/skrivit det där? Kikar man längst ner så förefaller en viss Niclas att vara inblandad.

    Och detta gör åtminstone mig väldigt förbannad. Här bloggar man in där det påstås att det är en partiledare eller liknande som skriver, och så får man bara svar från någon (oftast lika okunnig) spökskrivare.

    Helt klart är att betonghäckarna där uppe på baksidan inte har en susning om hur piratvärlden ser ut eller fungerar. Men bra på att låtsas förstå är de i alla fall.

    Förmodligen lyckas de lura tillräckligt många väljare till hösten för att få fortsätta håva in sina svinaktigt höga löner och skattefria förmåner.

  5. Konsult Says:

    Mycket märklig inställning må jag säga, men jag skulle också vilja ha det så :) Att som konsult kunna hävda min rätt till lön för arbete, oavsett om en kund vill ha det eller ej WOHOO! Fasen, skulle även kunna strunta i att vidarutbilda mig!! Att för all framtid göra jobb på teknik, som jag kan men som för länge sen har slutat att användas, och enbart hävda min RÄTT till lön för att jag genomför ett arbete. Bah!! Att skapa något (musik, film, etc) som folk VILL ha, då har jag inga problem att man kan göra pengar på det. Men att det skapas en massa ”kultur” bara för skapandets skull (eget välbefinnande för konstnären) och sen vilja kunna hävda någon slags generell RÄTT till lön för detta är enligt mig helt förkastligt.

  6. mzi Says:

    Politiken har idag en ledare där man tar upp frågan om vem som har rätt till ersättning på ett lite annat sätt (min välvilliga tolkning). När kommer DN att börja problematisera upphovsrätt och fildelning?

  7. Anonymous Says:

    Det här är riktigt kul man kanske skulle ta ett munspel och sedan spela in lite ”melodier” med hjälp av en microfon kopplad till datorn.
    Det spelar ingen roll att jag inte kan spela munspel eller att ljudet blir skitdåligt, jag ska ha pengar ändå :)

    /D

  8. mats Says:

    Som sann KD:are så syftar hon nog på första korinthierbrevets nionde kapitel där Paulus skriver om att han inte vill ha någon (upphovsrättslig) ersttning för sitt predikande, eftersom alla ändå får lön för sitt arbete av Herren (the Lord, alltså) i himlen, senare.


  9. […] fick svar på tal av bland andra Åke “Hållis” Wiktorsson, som ifrågasatte “rätten” att försörja sig som heltidsmusiker: Man bygger upp ett motsatsförhållande musiker-musikfora, som kan få […]


  10. […] har vi ju ändå ett behov av att försäkra oss om att den som producerar musik eller film kan få betalt för sitt arbete, det finns det regler på. Sen finns det tekniska svårigheter. /…/ Tekniken går snabbt […]


Kommentera

