Antologier

7 juni 2006


Piratbyråns bok Copy me släpptes förra sommaren och ganska snart var alla drygt 2000 exemplar som tryckts slutsålda. (PDF-upplagan har hela tiden varit tillgänglig). Nu får jag höra från förlaget Roh-Nin att en ny (och bättre korrekturläst) upplaga är på gång. Hög tid!

Påfallande lik titel har boken Läs mig, bloggantologin som redan finns som PDF men officiellt släpps på fredag (vi syns klockan 16 på Pelikan!). Förlaget heter Timbro, vilket alltid får vissas fiskar varma, men boken har producerats av de sköna åttiotalisterna på Politruck. Förordet tar sin utgångspunkt i att elektroniska medier fungerar annorlunda än tryckpressmedier och att öppna nätverk i längden vinner över låsta format.
Texterna som trycks i boken (hela deltagarlistan hos Johanna) uppges vara hämtade ur ”den svenska liberala bloggosfären”. Dit räknas tydligen Copyriot, som representeras i boken med texten En lärdom från radions historia – i något redigerad form, för länkfylld hypertext vinner oftast inte på att rakt av tryckas på länklöst papper.
Angående ideologiska etiketter kan jag förstås bara instämma i vad Isobel så klokt säger, om det befriande i att få vara ”både och eller varken eller” (eller kanske ”både både och och varken eller”?).
Intressant att notera är bokens stora inslag av upphovsrättskritik. Floodis, Piratbyråns flitigaste bevakare av internationella patentfrågor som jag träffade första gången i lördags, har också skrivit en text som tryckts i boken – utan att han tillfrågats, Politruck hade nämligen bråttom och svårt att få tag i honom. Om han blev sur? Knappast…

Jag tycker det är kul att folk kopierar från Free the Mind utan att följa upphovsrättslagen. Vare sig folk vill följa upphovsrättslagen eller inte så är det alltid kul att när Free the Mind kopieras. Det är anledningen till att jag har märkt bloggen med en kopimi-logga.

Visst, fråga en rättrogen jurist och du får till svar att det är solklart upphovsrättsbrott av Timbro att trycka en bloggtext utan ett väldigt formellt medgivande. Everything that is not juridically plain white like a penguin, is in that picture black. Men Kopimi smäller högre än monokrom juridik!Förresten finns det även planer på ytterligare en antologi från Piratbyrån med lite annorlunda inriktning än Copy me. Om även denna antologi får en titel enligt den populära formen ”imperativ + personligt pronomen” är dock tveksamt.

2 Responses to “Antologier”

  1. Johan Folin Says:

    ”imperativ + personligt pronomen”

    Lite förslag: ”Stäm mig”, ”Censurera mig”, ”Förbjud mig”.

    Annars gillar jag ”Smiska mig”.

  2. floodis Says:

    Yaay för floodis ;D

    Har anmält mig, så syns där!


Kommentera

