P2 presenterar releasegruppen Mozart

18 april 2006

Igår på P2 spelades ett körstycke som programledaren presenterade som ett exempel på analog fildelning, och kryddade detta med en ironisk känga mot IFPI.
Musiken ifråga rippades redan år 1770, och releasades av ingen mindre än Wolfgang Mozart, som det året följde med sin fader Leopold på en tur till Vatikanen. Där hörde de ett stycke vars källkod (noter) inte var släppt offentligt och vaktades noga. Eftersom någon inspelningsutrustning inte fanns att tillgå, kunde omvandlingen av flerstämmigt klingande kyrkosång till symboliskt noterad musik endast ske tack vare den unge Mozarts makalösa gehör och musikminne.

Vore det inte för en tonårings fräcka brott mot upphovsrätten finge vi fara till Rom dessa dagar, ty bara där, i Sixtinska kapellet närmare bestämt, och därtill endast under stilla veckan framfördes Gregorio Allegris Miserere av den påvliga kören.

Gulligt. Här finns en MP3-ripp med pratet i P2, cirka två minuter, själva musiken bortklippt.

7 Responses to “P2 presenterar releasegruppen Mozart”

  1. TuffPirat Says:

    Undrar vad den bootlegen hade för relevans för resten av hans framgångar.

  2. popoffsky Says:

    ..och undrar om den där stackars fina kulturproducenten gregori svalt ihjäl (tillsammans med en uppsjö förläggare, direktörer och distributörer) pga. den usla tjuven amadeus tilltag.


  3. W A Mozart dog utfattig; det vet vi åtminstone.

  4. Taz Says:

    Jag har inte tagit mig tid att lyssna på själva klippet, men utifrån vad som står i inlägget tycker jag P2:s jämförelse brister på flera punkter.

    * Vi vet inte om Mozart gjorde detta mot upphovsrättshavarens samtycke.

    * Vi vet heller inte om Mozart exakt klonade vad han hört, eller endast inspirerades till detta. Det är inte förbjudet att inspireras av andras verk.

    * Och slutligen, vad Mozart gjorde lär inte ha varit straffrättsligt förbjudet då det begav sig. Mozart bröt alltså knappast mot någon upphovsrätt i detta fall. Dock håller jag med om att Mozart verkade rätt fräck under sin tid.

    Enligt min mening är dessutom jämförelsen mellan äganderätt och fildelning något märklig. Fildelning i sig har inget motsatsförhållande till äganderätten. Båda kan leva lyckliga bredvid varandra, och båda är i dagens samhälle två viktiga instrument.

  5. Anders Says:

    Fildelning har alltid fyllt en funktion. Jag tänkte själv skriva ett inlägg om Allegri och Vatikanen då jag av en tillfällighet hörde programmet på P2. Kunde vara intressant med en debatt om ”intellektuell egendom” – räknas det som stöld om jag memorerar ett musikstycke för att sedan skriva ned/framföra det?

  6. Magnus Says:

    Joacim: eftersom upphovsmannen – Allegri – var död sedan 120 år när Mozart gjorde sin kupp så är fallet en rätt god analogi till den stadigt frlängda upphovsrätten på romaner och inte minst på Disneys figurer. Beror det på Disney, Lucasfilms och andra storproducenter själva så kommer rätten att använda eller bearbeta deras figurer (vilket inte bör förväxlas med rätten at ge ut en Kalle-Anka-film från 1940 som min egen produktion) alltid att vara kringskuren eller helt eliminerad.


  7. Frågorna som taz ställer finns nu besvarade i ett inlägg på piratpartiets forum.

    Dessutom en otroligt vacker bild på Mozart, piraternas skyddshelgon. ;-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: