Fildelning leder till orättvisa sågningar?

10 april 2006

Imorgon tisdag på Uppdrag granskning: Fildelning – en olaglig folkrörelse.
Redaktionen har researchat ämnet bra och jag tror vi slipper se några av de värsta vrångbilderna. Vinklingen tycks handla en del om att fildelningen skapar inte bara förlorade intäkter för vissa, utan göra andra till tydliga ekonomiska vinnare. Är själv intervjuad – det gick kort och kändes rätt rakt, jag sa ett fåtal väsentliga saker om musikliv och teknik.
Efter inslaget kommer jag, tillsammans med representanter för IFPI och The Pirate Bay, att medverka i en så kallad tittarchatt på SVT:s hemsida.

Intervjuad är även rapparen Timbuktu. En lösryckt mening från honom figurerar i trailern:

Det var någon hemsida som laddat ner plattan, inte fått ner alla låtarna, hade dom i fel ordning och recenserade skivan och sågade den, jag blir sällan ‘aao’ arg men det gjorde mig sur.
Nåja. Vem har inte fått ett blandband och inte varit 100 % säker på innehållets relation till officiella skivsläpp? Vem har inte diskuterat musik med sina vänner, och låtit både orättvisa och ibland felinformerade dissar slinka med? Vem inbillar sig att detta skulle försvinna på internet?

Sorry, Timbuk. Du kommer inte undan att folk säger orättvisa saker, och att dessa idag kan få större spridning genom bloggar och nätforum än vad de kunde genom fanzines och telefonsamtal. Fast det gäller ju också alla positiva omdömen och ohämmad känsloporrMP3-bloggar. Du kan inte välja om detta ska ske eller inte. Däremot kan du, eller främst ditt skivbolag, välja mellan att spjärna emot eller avstå.
För en halvstor musiker som kanske känner sig stå på tröskeln till ett ekonomiskt genombrott, är valet kanske inte självklart. Men det finns en tydlig tendens, och den blir allt starkare:
Nya, pigga artister som vill något och kan göra det bra, de drar fördel av fildelningens fria spridning.
Etablerade, trötta, inkompetenta artister har dock allt att förlora, när publiken får möjlighet att vända dem ryggen.

Undantag från tendensen finns nog, men den är generell och blir allt starkare med utvecklingen mot bedroom producers. Även om inte symfoniorkestrar berörs direkt (men väl indirekt), så gäller det definitivt för subgenren ”svensk hiphop”, som visades i inlägget ”Las Palmas > Petter”.

Vilken sida Timbuktu hör hemma på – de som kan erövra en fruktbar direktrelation till publiken, eller de som överges till förmån för bättre alternativ – det kan jag inte säga. Har hört honom alldeles för lite.
Men att det är detta som är den avgörande frågan vad gäller fildelningens inverkan på musiklivet, det sade jag i alla fall inför Uppdrag Granskning-kameran. Vi får se om den aspekten får plats i programmet. Är ändå smått förväntansfull.

9 Responses to “Fildelning leder till orättvisa sågningar?”

  1. Anonymous Says:

    Det är som Terry Gilliam (regissören av flertalet bra filmer) sa för nån månad sen.

    Han hade inget emot piratkopiering personligen, men han ville att om folk skulle kopiera saker så se till att det var ”bra kvalité” på sakerna så att man kunde uppskatta konsten till fullo.

  2. Anonymous Says:

    Vad jag vet så är faktiskt Timbuktu positivt inställd till piratkopiering. Tror han sa nåt om det i nåt avsnitt av Debatt för länge sedan (som en del av ett reportage).. Dennis Lyxzén var med och debatterade om jag minns rätt.

  3. Blenda Says:

    Såhär sa Timbuktu om fildelning år 2002: ”Egentligen skadar det bara de små bolagen att man laddar ner mp3or. De stora bolagen ska ha det. Säljer man massor av skivor har man råd med det. Vi på Juju records tar direkt skada av det. Varenda öre för den här skivan går in i andra skivor med nya artister. Man kan inte göra något åt det men det känns inte särskilt kul.” (Citat från intervju i Yelah 2002-03-19

    Tre år senare hade hn ändrat sin inställning lite: ”Jason Diakité, mer känd som Timbuktu, tycker inte att det är fel att ladda ned från nätet. Han ser också ett samband mellan skivpriserna och nedladdningen.
    – Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå. I stället får man försöka få nedladdningen att fungera. Jag har upptäckt oerhört mycket ny musik genom att ladda ned från nätet. Men jag köper också mycket skivor. Jag tycker att man ska göra ett upprop till skivbolagen och fråga dem varför de säljer sina skivor så förbannat dyrt i skivbutikerna. Sänk priserna på skivorna och skapa sajter där det blir mer attraktivt att köpa en låt digitalt än att ladda ned den gratis, säger han och tillägger:
    – Det här är ett slag som inte går att vinna. Vi artister måste anpassa oss, vi får spela mer live och försöka försörja oss på det.”
    (Citat från Göteborgs-Posten 2005-04-20 s. 87)

  4. blenda Says:

    När det gäller kvaliteten så har ni ett case där. De flesta filer jag laddar ner brukar hålla hyfsad kvalitet, men jag kan tänka mig att vissa audiofiler även i framtiden kommer att vara beredda att köpa skivor eller ljudfiler just för att veta att ljudkvaliteten inte blivit förvanskad av något mellanled.

    Warezgruppernas releaser borgar ju för kvalitet, men tyvärr så släpper du ju bara i det förlegade ”mp3”-formatet och (AFAIK) aldrig Vorbis eller förlustfria FLAC. Jaja, det finns ju andra kvalitetsrippare så detta är egentligen inget jätteproblem.


  5. 100& riot
    100% påsk
    0% copyright

    Den nya låten från PARTY PANTS:

    EASTER EGG ATTACK!

    Ladda hem och njut! (Även jullåten X-mas Time Assault finns tillgänglig för den som hellre filar jul i påsktider)

    (Sorry för reklamen broder, vi ses på torsdag)

  6. Chester C Says:

    Ett uppfriskande program. Klart bättre än mycket annat som sänts om de här frågorna. Bitvis slagsida åt APB:s och industrins problemformuleringar. Ordet stöld användes ca 10.000 gånger. Men många ljusglimtar. Som mannen som slingrigt försöker hävda att det minsann finns andra sätt att utreda fildelningsbrott än att spåra personer via deras ip-nummer men inte riktigt kan förklara hur. Töllborgs avslutning är en omedelbar klassiker.

  7. Desiré Says:

    Håller med dig till fullo. Genom fildelning kommer skitmusiken att sållas bort från musikmarknaden och det är de kompetenta och nytänkande artister som kommer överleva, med råge!

    Det blir mer kvalitet på musikmarknaden, och det vill väl de flesta?

  8. popoffsky Says:

    Å andra sidan är det ju ovärderligt med all den kultur som överhuvud inte distribueras genom de teknologiskt ”högkvalitativa” och centraliserade kanalerna.

    Taskigt upplösta vhs-rippar eller ofullständiga mp3-versioner av gamla knastervinyler är naturligtvis ett kanonalternativ i de många fall då de i princip utgör det enda tillgängliga alternativet.

  9. blenda Says:

    Så här skrev IFPI-juristen i deras chatt efter Uppdrag granskning: ”Idag finns i stort sett all musik att få tag på hos de legala musiktjänsterna på nätet men du kanske måste leta runt precis som du måste leta bland fysiska skivbutiker om du söker efter en speciell artist.”

    LOL. Det tror jag inte ett skit på och även om det är sant så är det såklart jättebra om folk själva kan organisera smidiga tjänster för filutbyte istället för att förlita sig på musikindustrin, som aldrig kommer lyckas med att tillfredsställa de begär som fildelningen skapar. Lycka till, IFPI & RIAA.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: