Kring konst och nya medier

8 april 2006

  • Ute var det aprilväder. Inne på Moderna muséet var det symposium om konst och nya medier. Största affischnamn var kanske Bruce Sterling, kalifornisk nätkonstteoretiker och science fiction-författare.
    Det medryckande föredraget kretsade i hög grad kring web 2.0 och vilka trender inom kulturproduktionen som hänger samman med dess framväxt. Skönt nog blev det aldrig direkt evangeliserande, fast Bruce Sterling inte lade band på sin entusiasm över hur nya och omvälvande saker som händer med informationens infrastruktur.
    Han pratade om Second Life – onlinevärlden som inte är ett spel, utan en plattform för kulturell produktion (även om spel som WoW delar många drag). Samtidigt som många konstnärer deltar passionerat, är ekonomin av betydande skala. En massa människor tjänar sitt levebröd på att skapa och handla med virtuella objekt inne i Second Life-världen.
    Jämför med det konstnärliga användandet av ”web 1.0”: Rhizome.org är inget produktionsmedel, utan bara ett arkiv för material som producerats annorstädes.

    DeviantART togs som exempel på något som har framtiden för sig, utan att utmärkas av bra konst. Miljontals användare postar sin digitala bildkonst där. Bruce Sterling framhöll hur det i onlinebutiken går att beställa ett exklusiva canvastryck med valfri bild upplagd av en användare – och betala med den egna valutan Deviantcash. Eller köpa ett pussel eller en kopp. Reproduktionen är helt integrerad. Jämför med konstmuséernas avgränsade små butiker med förlagsgodkända färdigpacketeringar. Varför skulle en ung konstnär egentligen söka sig till gallerivärlden?
    Flickr, ”web 2.0-rörelsens älsklingsbarn”, fick sig däremot en rejäl utskåpning. Fall inte för frestelsen att sugas in i dess fototsunami, varnade Bruce Sterling. Bli inte förförd, men förstå arkitekturen – för aldrig förr i historien har så många bilder samlats i ett enda sammanhang. Här bjöds det på en sarkastisk betraktelse över språket på Flickr.com. You! People! Invite! I själva verket, menade han, säger Flickr ”kom och jobba gratis för oss”. Och vi kan vara ganska säkra på att muséer och konsthallar kommer att lockas till frenetiska misslyckade försök att efterlikna fenomenet. Deltagandet kommer att överbetonas: ”YOU! YOU! YOU! YOUR MUSEUM! YOUR, NOT OUR! YOU! INTERESTINGNESS!”
    Till skillnad från Deviantart och Second Life, erbjuder Flickr inga möjligheter till ekonomiskt utbyte som skickliga konstnärer kan tjäna en slant på.

    Del.icio.us föll honom bättre i smaken, men han beskrev det som ämnesmässigt geek-centric och efterlyste liknande art-centric kollaborativa länksamlingar. Här nämndes Videosift (”The best of Google Video”), som ännu ett exempel på ett konstformat som kanske inte är överlag särskilt bra, men nytt. Och tidstypiskt: Betygsättande för framvaskning av guldkurn ur en dataström av videoklipp. Klipp som är ”sort of in the public domain”.

    Föredraget inleddes med resonemang om varför det egentligen blivit populärt med tvärdisciplinära approacher, som dagens samarrangemang mellan filosofer och tekniker. Vad är poängen med att konstnärer och elektroningenjörer ska arbeta tillsammans, när det borde ge bättre skalfördelar om alla gör vad just de är bäst på? Nå, för konstnärer kan det förstås handla om ”sweet-talking others to do your work”.
    Men varför det tvärdisciplinära ligger i tiden är lätt att förklara: Nätet är tvärdisciplinärt. En googling kring ett ämne kan få en konstnär som förstaträff likväl som en jurist.
    Med detta enkla konstaterande i ryggen gav sig Bruce Sterling på några författare som han menar ”gör en dygd av nödvändigheten”, exempelvis ”kreativitetsgurun” Richard Florida (vars lovsång till konstens betydelse för urban utveckling, enligt Bruce Sterling, mest handlar om att den kan fördriva slummen och höja fastighetspriserna i attraktiva områden). Ännu brutalare raljerades det över en viss Daniel H. Pink vars evangeliserande böcker om hur ”de högra hjärnhalvorna tar över” ständigt trycks i nya upplagor. Kom igen, att globaliseringen sätter press på västvärlden att flytta sig uppströms i produktionen och satsa på kulturella värden är inget märkvärdigt, sade Bruce Sterling.

    Sedan tog den franske konstnären Maurice Benay vid. Han berättade om varför och hur han från mitten av 1990-talet började övergå till datorspel och internet som tekniker för sin konst – vilket kändes rätt futtigt, med tanke på att Bruce Sterling just förklarat sådant som rena självklarheter och varslat om mycket mer grundläggande förändringar av konstvärlden.
    Skymtade Erik Stattin i publiken. Han lär nog blogga snart.

  • Fick just höra att min artikel Kulturkannibalismen är med i ett kompendium med texter kring konstteori som studenterna vid Kungl. Konsthögskolan får läsa. Kul!

  • I onsdags höll jag föredrag på WELD (f.d. Efva Lilja Dansproduktion). Publiken, omkring ett tjog, bestod av folk verksamma inom områden som samtidskonst, modern dans eller teater. Jag gav en bakgrund till dagens fildelning, remixkultur och kopifajt, med lite medie- och konsthistoria, lite informationsteori och lite funderingar kring rollförskjutningar i kulturproduktionen. Efter föredraget lådvin och mycket öppensinnade diskussioner nya medier och konstarternas framtid, med bland andra Mårten Spångberg. Kanske det mest givande sammanhang hittills som jag pratat som någon slags Piratbyrån-företrädare.

  • Lördagen den 29 april. Boka in datumet för en helkväll med Piratbyrån på Café Edenborg, med bland annat gästspel från Pirate Cinema Berlin. Håll utkik för mer info!

4 Responses to “Kring konst och nya medier”

  1. Isabella Says:

    Jag vet.. jag kände mig lite lurad iförrgår. Det var tydligen några som skulle ha fest, så de var tvugna att stänga tidigt. Vilken besvikelse..
    Jag vet inte om jag vågar försöka komma dit idag, de kanske stänger tidigt då också och då faller världen samman. Men jag gör nog ett försök iaf, man ska ju möta sina rädslor!


  2. Jag var också och såg Bruce Sterling. Efter att nyligen läst The Zenith Angle och Shaping Things hade jag inga höga förhoppningar om vad Bruce skulle berätta om. Men han infriade åtminstone mina förväntningar, och jag kommer fortsättningsvis att betrakta honom som en debattör långt ute i den ointressanta periferin. Under debattpanelens var jag tvungen att bita mig själv i tungan för att inte ställa frågan hur mycket Bruce får betalt för varje gång han nämner Flickr.

  3. Anonymous Says:

    Bruce Sterling är från Austin, Texas och inte alls Kalifornian.

    http://www.cyberartsweb.org/cpace//scifi/cyberbib/Authors/Sterling/Bio.html


  4. […] Här finns några samlade blogglänkar kring “interestingness”-algoritmen, alltså en metod för att rangordna bilder baserat på diverse metadata som taggar, åtkomstfrekvens, kommentarer eller figurering i användares favoritlistor. Förresten så hånades Flickrs språkbruk av Bruce Sterling på Moderna Muséet i våras. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: