Upphovsrättshaverism (poplåtens eviga återkomst)

7 mars 2006

I samband med att jag skrev om 20 år av konspirationsteorier kring Palmemordet kom jag även över material som var alldeles för far out för att platsa i artikeln. Bland annat en sjuttiofyrasidig papperslunta som skickats ut till diverse tidningsredaktioner, med följande ärendebeskrivning på kuvertets utsida:

Betr. – Avancerat ”ABBA Stöldgeschäft” som BU BA SA [*] och ”Herrskapet” Lisbeth och Olof Palme verkställer 1973–2005 i samarbete med Regeringen & Riksdagen mot Kompositör SJN [*], enligt bif (Krav) Skrivelse till Massmedierna (och bif faktamaterial ”Beska sanningar”). Och som Massmedierna måste hjälpa till uppklara nu snarast 2005.

[*] Här återges bara författarens initialer, ”SJN”. I övrigt är citaten oredigerade. ”BU BA SA” = är originaltextens förkortningar för Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Stikkan Andersson.

Inte helt lättbegripligt? Nå, på de 74 maskinskrivna sidorna berättar SJN en skakande historia. SJN uppger att ”samtliga melodier och texter som ABBA lanserat 1973-81” i själva verket skrevs av honom, men att ingen mindre än Olof Palme tvingade honom att överlämna upphovsrätten till Björn & Benny!
1980-82-84 [sic!] fick jag SJN besök i min lägenhet i Tensta av ”herrskapet” Olof & Lisbeth Palme som sade att dom är ”mycket goda vänner” med Björn och Benny (dvs Björn Ulvaeus och Benny Andersson) och dom ville tvunget att jag skulle ”ge bort” till Björn och Benny alla dom Abba melodier texter som ABBA just lanserat 1973-81 på 8:a LP skivor kassetter osv (85 melodier med 83 eng. texter och 14 sv. texter).
Och gick jag inte frivilligt med på det då skulle dom ”herrskapet” Olof & Lisbeth Palme ”se till” så att inte dom stölderna av Abba melodier texter och royaltypengar ca 500 miljoner kr 1981 (som BU BA SA just verkställt 1973-81/84 mot mig SJN) blev uppklarade av rättsmynd massmedierna, Regeringen och Riksdagen osv, och det visste dom O & L Palme att dom skulle få hjälp med att verkställa av deras många ”maktkompisar” i regeringen riksdagen osv.
Jag trodde ju då 1980-84 osv inte att ”herrskapet” Olof Lisbeth Palme skulle ha sådan enorm makt som dom skröt och braverade med men det har tyvärr visat sig i den praktiska verkligheten att det är just jämt vad dom har, och jag SJN har förgäves påtalat nämnda Abba stöldgeschäft 1980-2004 till rättsmynd massmedierna musikbranchen och Regeringen Riksdagen, enligt vad jag beskrivit och dokumenterar i det här bif faktamaterialet ”Beska sanningar”.
Palmemordets mystik vävs samman med upphovsmannaskapets. I förbifarten levererar SJN den originella teorin att Olof Palme alls inte blev mördad – han blev ”låtsasmördad” för att sadla om till ”tjuvmjölkningsgangster i Amerika”!
Konspiracismens teckenkedjor byggs vidare till att, via svårföljda kopplingar, även leverera en 11 september-teori:
Vid flygplanskrascherna av Twin Center i New York 1996 [sic!] då rasade inte dom två byggnaderna till marken dom blev ”bara” skadade där flygplanen kraschade, men det verkställdes avancerade trick tv-filmer där det visades hur det hade sett ut ifall som två Twin Center byggnaderna hade rasat till marken.
I centrum för SJN:s papperslunta står dock hans personliga historia om hur han bestulits på upphovsrätten till kända poplåtar. Bitterheten är stor. Gång på gång utslungas anklagelsen att Massmedierna svikit sin plikt att rapportera Sanningen om ”Abbastöldgeschäftet”.
Och inte bara ABBA:s hitlåtar upplever sig SJN vara rättmätig upphovsman till:
i musikbranchen är det till nära 100 % enbart ”gamla” melodier texter som tillverkats förr i tiden som återlanserats nu på 1900 talet. Jag SJN (…) är nu världens främste kompositör textförfattare av ”gamla” melodier texter och musikaler som återlanserats på 1900 talet (som ”nya” melodier texter musikaler) men jag har blivit frånstulen samtliga royaltypengar (…)
Jag SJN har förr i tiden arbetat i musikbranchen i tusentals år i sverige amerika england osv och jag har då haft olika namn ex.vis Elton John (musikpris vinnare 1995), Bruce Springsteen (1997), Burt Bacharach (2001), dom namnen har sen övertagits av dom personer som nu agerar och arbetar med dom namnen som sångartister kompositörer textförfattare …
Och många flera amerikanska framgångsrika kompositörer textförfattare har stulit och återlanserat många av mina SJN:s gamla framgångsrika populära lönsamma melodier texter (och musikaler) (…)
Elvis Presleys ”great story” startade på ”sandgården” i nordvästra skåne i sverige en gång i tiden (förr i tiden) och det var jag SJN som av diverse skäl utvecklade och verkställde det framgångsrika Elvis Presley schemat med ”Graceland” schemat etc etc, och att jag då som sångartist med namnet Elvis Presley lanserade många av mina egna ”gamla” schlager-rock-pop-musikal melodier texter … Jag har nämligen varit en av amerikas främsta sångartister många gånger ex.vis då 1950/90 talen och 2000 talen reprisats förr i tiden.
Ni märker att SJN har en mycket udda form av cyklisk tidsuppfattning. Antagligen har psykiatrin redan diagnosticerat honom som gravt störd, på vilket sätt behöver vi inte spekulera i (gissningsvis: schizofren psykos).
Följaktligen kräver SJN att Konstitutionsutskottet ingriper mot STIM (”märkvärdiga stolta sturska fräcka proffstjuvar”), för att dessa inte hörsammar hans påpekanden om att 1900-talets musik är en upprepning av tidigare melodier (komponerade av honom själv). I förbifarten framläggs en hel historieteori där allting upprepar sig, andra världskriget var en repris av hunnernas krig i Östeuropa 1500 år tidigare, och dessutom dubblerades varje krigsår så att åren 1939-45 i själva verket var tolv år!
Nog är världsbilden rätt fängslande! Visst är den maskinskrivna luntan produkten av ett unikt sinne, omöjligt att sätta sig in i. Ändå blir det nästan smärtsamt tydligt hur författarens mentala tillstånd har kretsat kring en extremt intensiv psykisk upplevelse av repetition – av hur samma ackordföljder och melodiska figurer återkommer i olika epokers musik – som fångas upp i en paranoia, vars förutsättning är idén om att varje melodi ska tillskrivas en enskild upphovsman.

Kopplingen mellan paranoida tillstånd och megalomaniskt hävdande av påstådda upphovsrättsintrång … någonting är det! Ta den utflippade före detta fp-riksdagsledamoten Siw Perssons beryktade väninna som förutom att tro att hon är Greta Garbos dotter, även hävdar sig vara ”text- och musikkompositör till tusentals verk” som andra orättmätigen stulit upphovsrätten till. Eller ta Bobby Fischer – en gång schackspelare, idag mest patologisk antisemit, vars störtdykning ner i den hatiska paranoians djup tycks ha drivits av vanföreställningen ”judarna stjäl min intellektuella egendom”.

Början av augusti 1881. (Detta är ett sidospår, ett våldsamt sådant!)
På vandring i skogarna kring Sils-Maria i schweiziska alperna stannar Friedrich Nietzsche till framför ett stort pyramidformat stenblock, och slås för första gången av en svindlande tanke: den eviga återkomsten. Senare, i Ecce Homo, återberättar han händelsen som en drastisk vändpunkt – särskilt vad gäller sin musikaliska smak.
Under hösten 1881 bryter Nietzsche definitivt med allt vad Wagner stod för. Han skriver på Den glada vetenskapen och läser Spinoza. Hälsotillståndet blir allt sämre, men tanken på en ja-sägande filosofi allt starkare. Framåt årsskiftet blir den synsvage filosofen en av de första människorna i världen att införskaffa en skrivmaskin.
Den funkar inte särskilt bra, men i ett maskinskrivet brev hinner han notera den legendariska frasen ”Unser Schreibzug arbeitet mit an unseren Gedanken”.
Exakt hundra år framåt i tiden menar alltså skrivmaskinshaveristen SJN att Olof Palme bestal honom på upphovsrätten till ABBA:s låtar. Även för honom verkar upplevelsen av den eviga återkomsten ha omvälvt upplevelsen av musik.
Där slutar nog likheterna, och om något vettigt över huvud taget kan utläsas ur denna parentes lämnas upp till läsaren att avgöra.

10 Responses to “Upphovsrättshaverism (poplåtens eviga återkomst)”

  1. Henrik Bergqvist Says:

    SJN verkar ju vara en helskön snubbe, det här är bland det skummaste jag läst. Finns dokumentet att få tag i någonstans? kanske i digital form?

  2. rasmus Says:

    Nej, jag tror att SJN exklusivt håller sig till skrivmaskinsmediet.
    Eventuellt är det faktiskt så att luntan jag kom över faktiskt var skrivmaskinsskriven i original och inte en kopia.
    Om någon är intresserad av att digitalisera och piratsläppa som e-book kan jag kanske förmedla kontakt till den redaktion som förvarar dokumentet ;)

    Kul att det fanns fler som fascinerade i alla fall…

  3. Martin Says:

    Jag har letat runt lite och det verkar inte gå att hitta något mer av SNJ på nätet…
    Något som jag tror skulle vara väldigt intressant är om man skulle hitta den här personen och slänga in honom/henne i en studio med en mängd instrument (om han/hon spelar själv) och/eller studiomusiker och se vad som skulle komma ur det arbetet…

  4. Anonymous Says:

    Underbart!

    1. SJN = Henrik Pontén. It all makes sense now…

    2. Lycka vore att SJN gjorde en skiva med ABBA-covers (eller original hur man nu ser det…)

  5. Nidek Says:

    Haha! Underbar artikel.. Men Rasmus, du skriver först att vi inte bör spekulera i SJN:s psykiska tillstånd för att därefter gissa på att han lider av scitzofren psykos. Är inte det att spekulerar? Ja, jag vet! Hårklyveri. Men så har jag också druckit fem drinkar. Mums!

    PS. Nerladdning ÄR stöld! hahaha!


  6. […] innebär högkonjunktur för plagiatanklagelser, precis som förra året, i några dagar, innan (nästan) alla åter inser att schlagerns väsen ligger just i det eviga återanvändandet av liknande […]


  7. […] Absurda licensavgifter, netlabels och en Stim-fri musikscenCopyriot » Lite progghistoria om Upphovsrättshaverism (poplåtens eviga återkomst)Copyriot » Lite progghistoria om Avveckla konstmusiken – men med förnuft!Copyriot » […]


  8. […] formulerad i en stil som lämnar en hel del saker hängande i luften. Likväl berör utkastet den fascinerande kopplingen mellan upphovsmannaskap och paranoia. Texten spelar också en roll i projektet The Oil […]

  9. SVJ - Beska sanninar. Says:

    Dokumentet är inte maskinskrivet, jag fick tag på det för ca 10 år sedan. I verisionen jag läste medföljde ett personligt brev där han bla skrev att han köpt en kopiator.

    Svj hade planen att ge ut ”beska sanningar” som ett tröstpris i bingolotto så den skulle nå ut till så många som möjligt.

    Det var intressant att läsa om att han tagit in 9-11 i sin konspiration… det var ju långt efter att jag läst.

    Gillade partiet om att facistspöket Tellus gav honom spindelbettsutslag med hjälp av radioaktivitet om han var för pretansiös när han handlade och köpte för dyr mat… Är det fortfarande kvar?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: