Las Palmas > Petter

2 mars 2006

1990-talet fanns det en inte helt pjåkig artist som hette Petter och rappade några populära låtar. Tydligen har han fortsatt, fastän uppenbarligen allt färre har brytt sig. Tough shit.
Redan förra våren sällade han sig till den sorgliga lilla skaran av artister som inte bara rasar ned i avgrunden utan dessutom stoltserar med det. Nu fortsätter den förbittrade rapparen att sprida sitt gräm i en underhållande Sydsvenskan-intervju, där han i stundens hetta lyckas uppmana till mord på sisådär en miljon svenskar.
Nå, det är OK att kläcka ur sig dumheter. Även för rasande artister som blir svartsjuka när publiken hittar annat att lyssna på. Men det är fett fegt av Sydsvenskan att ta bort det aktuella citatet ur artikeln – efter publicering, och utan att någon förnekat att det sagts!
Vi tycker inte att det som en människa inte kan stå för ska tryckas” förklarar sig tidningens kryp till nöjesredaktör. En befogad fråga är om Sydsvenskans nyhetsredaktion resonerar likadant om politikers uttalanden.
Priset i larvighet tas dock av Petters skivbolag Universal, som förklarar att intervjuaren Björn af Kleen aldrig mer kommer att få skriva om bolagets artister. Ett rimligt svar från Sveriges nöjesredaktioner vore att aldrig mer skriva om Universals skivor, i alla fall inte så länge bolaget tror sig ha något att göra med hur ”deras” artister intervjuas!

På tal om rap på svenska, så hoppas Copyriot att ingen har missat Las Palmas. Med humor och utan gräm, framsprungna ur Stockholms serietecknarscen och etablerade genom demokassetter och fildelningsnätverk. På den skitroliga och totalt oseriösa debutspelningen på Konstakuten för tre år sen kunde vi sannerligen inte förutspå det, men Calle Thörn & Simon Gärdenfors blir bara bättre och bättre. Nu har de spelat in sitt andra album, som släpps på Edenborg records inom någon månad.
Tills dess, tanka deras tidigare stuff och/eller köp första plattan på kaféet med samma namn som skivbolaget – samt kolla in senaste lågbudgetvideon:

Las Palmas – Bidragskungen.mov

7 Responses to “Las Palmas > Petter”

  1. nocturnal Says:

    http://www.petter.nu/diary.asp?dDate=2/28/2006
    han bad ju tydligen om ursäkt också

    enda anledningen han bad om ursäkt är ju för att han inte vill förlora några potentiella fans

    annars tycker jag han har rätt, man kan inte gå till jobbet och jobba gratis medan någon snor allt du jobbar för, det är inte realistiskt och inget argument om ettor och nollor kan göra det realistiskt

    kvittar hur många gånger ni kopierar skiten eller hur många ettor och nollor som är inblandade så använder ni fortfarande produkter som folk har arbetat för att producera och ni betalar inget för det, jag hade inte tyckt det var så jävla roligt om någon kom in på mitt jobb och började kopiera min kod som jag jobbar på att skriva 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan, jag har fan kämpat hårt för den koden så att mitt företag ska kunna sälja den och tjäna pengar för att sedan ge mig lön

  2. rasmus Says:

    nocturnal: nähä, så du kan inte läsa. Skriv det på din egen blogg eller nåt.
    Men OK. Idag är jag av olika skäl rätt glad & snäll, så jag bjuder även dig på lite gratis arbete för din läsförståelse:
    Inlägget ovan handlar inte om att ”vi” eller nån annan piratkopierar Petters musik. Den handlar om att det finns bättre musik än Petters, och att han är svartsjuk för att folk nu har möjlighet att upptäcka den och sluta införskaffa hans musik.

    (btw så kan det noteras att nocturnal har en moralsyn på upphovsrätt som går långt utöver vad lagen föreskriver. meningen ”så använder ni fortfarande produkter som folk har arbetat för att producera och ni betalar inget för det” innebär ju att det är fel att kopiera musik även om självaste upphovsrättsinnehavaren själv valt att sprida den gratis.)

  3. Sippe Says:

    För att vara lite dryg och bidra till en diskussion om Petter så säger väl följande ganska mycket om hans väldigt oflexibla syn på musikspridning.

    ”Undrar ni varför jag har den här åsikten så är det för att vi betalar för våra studios, videos och omslag, jag betalar privat.
    Det enda sättet att få tillbaka dom pengarna är sålda skivor.”

    Japp för det går inte att sälja musik på annat sätt än att pressa skivor…

  4. rasmus Says:

    Ja och sen har vi ju hela grejen med hiphophistoria (som jag vill minnas att Petter gärna koketterade med, ”fyra element” etc): hur det började med rap till andras skivor

    Nå, nu är jag trött på att snacka om en icke-artist som jag egentligen glömde bort nångång kring millenieskiftet. Nog för mig. Nu ska jag lyssna på Las Palmas :D

  5. Mattias Says:

    ”sen har jag förmånen och är så lyckligt lottad att jag kan jobba med det som jag älskar, jag vill gärna fortsätta med det.”

    Vilken osympatisk jävel han är. Det är ju ganska uppenbart att det som jag älskar syftar på ”att tjäna pengar” eftersom det monetära flödet upptar sån stor del av Petters tankar. Mitt förslag blir således att sluta gnälla, skita i musiken redan nu (ingen tänker ändå betala hans bensin av märket V-Power genom att köpa skivjäveln) och försöka göra kariärr på Notar. Alla vinner. Vi slipper honom, han får sitt kära cash flow och artister som är mer förtjänta av våra pengar kan få air time i medierna.

  6. Anonymous Says:

    Undrar om han tror att det är en mänsklig rättighet att få ut profit på en investering?

    Om det nu inte längre går att tjäna pengar på musik, varför trycka in en massa cash i studiohyra?

    För att ha sålt ut sin hiphop så pass gravt, så är han en jewligt dålig kapitalist.

  7. monki Says:

    Petter jobbar ju inte alls gratis även om han inte skulle sälja några skivor. Han har en reklamdeal med reebook och får free V-power. Ytterligare två exempel på musikers sätt att tjäna pengar som INTE står i motsättning till fri digital spridning av musiken.–>


Kommentera

