Nöjesbranscherna: Vissa fattar, andra fattar inte

9 januari 2006

Sista delen i Göteborgs-Postens serie om nöjesbranschernas framtid bjuder en utmärkt provkarta över vilka kommersiella segment som förmår att anpassa sina verksamheter för att fungera i den digitala reproduktionens tidsålder respektive vilka som vägrar inse sin egen död.

Livemusikvärlden fattar att människors begär efter sociala musikupplevelser består och stärks av den fria spridningen av inspelningar, att de alltså är en sida av musikbranschen med framtiden för sig.
Datorspelstillverkarna fattar hyfsat att deras framtid ligger i att se till spelandets sociala sidor, erbjuda datorspel i avsnitt och skräddarsy materiell kringutrustning.
SF och Antipiratbyrån fattar inte filmbranschens nya förutsättningar. De tycker kort sagt att det är internet det är fel på, och hänvisar än en gång till att man minsann tänker sig att skaffa nåt jättefiffigt spärrsystem som ska göra nätet till en enkelriktad försäljningskanal för DRM-skadade filmfiler.
Biografkedjan Astoria fattar, däremot! Biografer har framtiden för sig, så länge de förmår erbjuda en upplevelse som är något mer än film plus läskkladd. ”Folk slutade ju inte att gå på restaurang när mikrovågsugnen kom heller.
Skivbranschen fattar inte särskilt mycket. Resonerar i stora drag att marknaderna kommer att se likadana ut i framtiden som de gjorde på den tid då LP-skivan hade monopol på ljudinspelningar. Likt filmindustrin sätter de alltså sina förhoppningar till enkelriktade dataflöden, en simulering av det förgångna med hjälp av DRM.

Uppdatering 14/1: Dagens Industri bekräftar ovanstående, med siffror på hur de sjunkande intäkterna vad gäller inspelad musik vägs upp av ökad omsättning för den levande musiken (och då är det bara en viss del av livescenen som åsyftas):

”Det går väldigt bra”, säger Thomas Johansson, styrelseordförande för EMA Telstar och Live Nation Europa.
Betalningsviljan för konserter hos konsumenter har ökat de senaste åren. En anledning är just piratkopieringen, som frigör pengar för att gå på evenemang. (…)
Allt fler artister ser turnerandet som en viktig – eller den viktigaste – intäktskälla.
”Det är en generell trend bland artister och skivbolag att det är svårt att tjäna pengar på CD:n. De ser möjlighet att istället tjäna pengar på live och events. Betalningsviljan hos konsument har ökat radikalt.”
Feltänket ”musiknäringen = skivnäringen” (för exempel, se kommentarerna) måste få ett slut!

14 Responses to “Nöjesbranscherna: Vissa fattar, andra fattar inte”

  1. Anonymous Says:

    Hur ska de tänka da ska de bara acceptera att det inte kommer gå att göra pengar på film/musik i framtiden?

  2. rasmus Says:

    Anonymous: Men nu begår du ju precis samma fel som upphovsrättsindustrin, fast från andra hållet!
    Det går att göra pengar på musik. Flytta blicken några rader upp och se vad jag skrev om levande musikframföranden.
    Vad som inte kommer att kunna vara den stora intäktskällan är skivor och andra inspelningar.
    (Även om jag är övertygad om att inspelningar kommer att kunna spela en viktig ekonomisk roll för smarta och bra artister, men då inte som en ”produkt” lösryckt från resten av musiklivets ekosystem.”

    Men snälla, sluta sätta likhetstecken mellan ”musikindustrin” och dess sorgliga underavdelning ”skivindustrin”.

  3. Anonymous Says:

    rasmus du förrklarar fortfarande inte hur man ska tjäna pengar på film och spel!

  4. rasmus Says:

    Varför i hela världen skulle jag förklara det?

  5. Anonymous Says:

    Därför jag med fler undrar just det om vi ska ha fri fildelning på internet
    eller ska det inte gå att tjäna pengar på spel och film i framtiden?

  6. rasmus Says:

    Kära du med flera! Om du funderar över frågan ”om vi ska ha fri fildelning på internet”, så är det upp till dig att förklara exakt hur det ska gå till att göra den icke-fri. Hittills har det inte hörts några förslag som inte har ytterst grova bieffekter (alternativt är fantasier om någon slags jättelik moralisk upprustning av mänskligheten till att börja dyrka upphovsrättens ideologi).

    Naturligtvis går det att tjäna pengar på spel och film trots att filerna sprids fritt. Precis som det går med t.ex. mjukvara. Herregud, saknar man fantasi ska man inte vara entreprenör. Och är man inte beredd att tänka om radikalt (det är ingen naturlag som säger att film alltid måste produceras i tvåtimmarssjok som kostar fantasisummor), då kanske det inte är mer än rätt att ens idé slås ut och lämnar marknaden öppen för friskare krafter.

    Men varför ska det vara upp till mig att agera gratis konsult åt filmindustrin? Precis som med vilka andra krisbranscher som helst så måste det ju vara upp till dem själva. Mina tjänster står dock till förfogande för den som kan betala :)

  7. Anonymous Says:

    Jag håller med om att fri fildelning inte kommer att kunna stoppas, och jag tycker inte att den borde det heller, men någon slags upphovsrätt borde ju ”skaparna” i alla fall kunna få ha kvar så att dom kan leva på vad dom gör, för hur många kommer att vilja arbeta inom film- och musikindustrin om det inte finns några pengar att tjäna? Dock tycker jag inte att dom skall få tjäna sådana otroliga summor pengar som dom trots allt gör idag.
    MVH
    Lisa

  8. Anonymous Says:

    Du förkolar fortfarande inte hur bara att det går.

    Tycker bara du är dum i huvet när du står och klankar ner på folk för vad de gör när du inte har något bra förslag på vad de ska göra istället.

  9. Anonymous Says:

    Lisa: Om man söker sig till film- eller musikbranschen för att tjäna pengar är man kanske fel ute från första början. Hur många BRA regissörer och musiker började skapa för att bli rika, tror du?

  10. rasmus Says:

    Till den sista Anonymous: Klankar jag ner på folk för vad de gör? Nej. Däremot tycker jag inte att det finns några skäl att hörsamma den grupp av etablerade aktörer inom upphovsrättsindustrin som tycker att de har en rätt att överleva på marknaden, när det finns massor av andra som producerar kultur av alla de slag, med färre mellanhänder och större mångfald.
    Kort sagt: Jag är inte intresserad av att ge konstgjord andning till SonyBMG, däremot av att det finns schyssta lokaler som erbjuder ekonomiskt fungerande villkor för livaktiga musikscener.

    Till Lisa ovan: Än en gång ett exempel på en generalisering som inte funkar. Vi kan inte tala om ”de som arbetar med att skapa film och musik” som ett enhetligt kollektiv, som alla ska få intäkterna på exakt samma sätt. Eller vi kan, men då har vi redan låst in oss i upphovsrättsindustrins tankevärld. Skillnaderna är stora mellan filmens och musikens värld, och ännu större inom musikvärlden.
    ”Förutsättningarna för Per Gessle, en techno-DJ och en kurdisk santoor-spelare, för att bara ta några exempel, är minst sagt olika”, som jag skrev i en artikel från förra året.

    För övrigt finns det m å n g a som vill lägga ned tid på att skapa bra musik och slå igenom med den även utan att det finns pengar att tjäna. Tro mig. Om inte annat så fundera lite över hur band klarar sig innan de slår igenom, det brukar nämligen ta många år innan det kommer in några stora pengar (”otroliga summor” som Lisa skriver är dock ett undantag!), och de flesta som försöker når inte ens dit. Ändå skapar de ibland fantastisk musik på vägen.

  11. Jens Says:

    Väl talat Rasmus, jag kunde inte sagt det bättre själv.

  12. Anonymous Says:

    Astoria är kanske på väg åt rätt håll men de har fortfarande inte förstått hela bilden. De tar t.ex. 110 kr för king kong trots att det var bra länge sen den hade premiär. Detta tycker jag är ett hutlöst pris och man kan nästan tro att de har ett extra högt pris bara för att den är populär(detsamma gäller harry potter). Varför ska jag betala så mycket för att se 20-30 minuters reklam och få ont i häcken av deras hårda stolar?

    /arne


  13. I’m not one for cliques, but I agree that it’s definitely hard to break into them, especially when you’re new to the blogosphere and it feels like everyone is more experienced and connected than you are.
    New York Dress http://www.lovenewyorkdress.com


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: