Generera din ljudsignatur

10 december 2005

Om du använder iTunes för att lyssna på din musik, måste du ovillkorligen testa iTunes Signature Maker, ett litet program som körs i webbläsaren och som genererar en ”ljudsignatur” av din favoritmusik. Fascinerande och personliga ljudlandskap!
Eftersom jag älskar min musiksmak tycker jag också att det genererade resultatet blir strålande musik, men det är omöjligt att säga i vilken mån någon annan kan uppskatta ens personliga signatur på samma sätt. Men att signaturerna kan ge en unika inblickar i andra personers audiella universum är ingen överdrift. Illusionen av att vrida på ratten till en själs kortvågsband.
Låt mig presentera:

Kopimi!

Jason Freeman vid Georgia Institute of Technology har kodat det hela i Java och släppt koden under GPL-licens. Hittades via Runme.org.

6 Responses to “Generera din ljudsignatur”

  1. Adam Says:

    Verkar riktigt nice :D dock så gillar jag inte ITunes så det blir inte av att prova denna, förresten.. Var det dig jag träffade idag på tuben som skulle å demonstrera vid centralen, träffade dig senare på centralen också, tyckte jag kände igen dig..

  2. rasmus Says:

    Nej du Adam, då såg du fel. Jag har inte så mycket som gått hemifrån idag, än mindre haft med demonstrerandet att göra.

    Vad gäller iTunes så har jag länge tänkt ta upp lite kritiska synpunkter och idéer om vad som vore önskvärt på området, men det får dröja lite till.

  3. Anonymous Says:

    Hej Rasmus!
    Titta på sidan http://www.stoppa-storebror.se

    Jag hittade den precis och de har en namninsamling på:
    http://www.stoppa-storebror.se/namninsamling.php

    Tänkte att deras åsikt stämmer nog ganska bra överens med din, och du har ju många besökare på din sida som säkert är villiga att skriva under.

    Mvh
    Erik

  4. rasmus Says:

    Ja, stoppa-storebror.se är väldigt bra på att följa utvecklingarna inom EU.

    Vad gäller överensstämmande åsikter, så skulle jag nog säga att jag skiljer mig från Pär Ström genom att jag i grunden är ganska skeptiskt till ”integritet”. Anonymitet känns som ett mycket mer relevant koncept, svårare för politiker att upphäva när det blåser till. Men i det här fallet handlar det ju om att såväl integritet som anonymitet ska ryka, om Bodström & co. får som de vill. Fast det diskuteras väl bäst i kommentarerna till den post som faktiskt handlar om saken, vilket ju inte denna gör.

  5. blenda Says:

    Det blir ju typ som introt till Burn It Down av Dexys Midnight Runners.


Kommentera

