Det analoga hålet

3 november 2005

Samtidigt som Sony-historien kommer upphovsrättsindustrins frontalorganisation MPAA, känd för sina sagor om gula terrorbrigader, med en långt mer monstruös plan för sabotage av informationsteknologin.
Filmindustrin siktar på att, tro det eller ej, plugga igen ”det analoga hålet”. Med lagstiftningens hjälp, förstås, hoppas man kunna göra det svårare att omvandla analoga signaler till digitala.
EFF har all info, och uttrycker den kul:

Ladies and gentlemen, the MPAA have chosen Halloween week to resurrect their most misconceived monster ever: the Thing from the Analog Hole. (…)
In this Nightmare Before Turing, video content will be crippled, far more than it ever was in its old analog home. They will only be able to be recorded using ”Authorized Recording Methods”, or ”Bound Recording Methods”, and the entire subsystem will have to obey ”robustness” requirements that will make circumvention for fair use – and open source development in general – near impossible.
MPAA:s Analog hole discussion draft [PDF] lämnar inte mycket plats för diskussion; det är rätt och slätt ett färdigformulerat lagförslag. Om det skulle gå igenom, skulle all videoutrustning som säljs i USA tvingas till att bygga in ett visst system för kopieringsspärrar och vattenmärkning. Videobandspelare med digital utgång, liksom TV-kort för datorn som är kapabelt att rippa till ett öppet videoformat, skulle inte få finnas som de finns idag. Hela videomarknaden skulle bli detaljreglerad av U.S. Patent and Trademark Office, ingen maskin skulle få säljas utan förhandsgranskning.
Minns att Antipiratbyrån i praktiken är den svenska grenen av MPAA. På hemmaplan borde de ställas mot väggen i frågan.

En intressant grej i MPAA:s förslag, är att de vill tillåta vissa ospärrade A/D-omvandlare att existera. Men bara på ”professional devices”. På något sätt är det typiskt att DRM-åtgärder, liksom även t.ex. kassettersättningen, får som bieffekt att man måste dra upp en klar gräns mellan den lilla gruppen ”professionella” producenter och den stora gruppen av konsumenter som inte antas skapa själva, och nu inte ens ska använda tekniken till skapande på samma villkor.

6 Responses to “Det analoga hålet”

  1. Anonymous Says:

    Klart som fan att konsumeterna inte ska få producera, det hörs ju på namnet, k o s u m e n t e r !

    Om konsumenterna skulle börja producera så skulle ju de som kontrollerar producenterna inte tjäna lika mycket!

  2. Anonymous Says:

    Jag försöker koppla detta till den länkade artikeln om Apples färgpalett, och antingen är jag för dum eller för trött – jag lyckas helt enkelt inte.

    I övrigt tycker jag att MPAA förtjänar en fet plugg någonstans.

  3. Aza Says:

    Apropå plugga det analoga..
    Lova att du berättar hur många träffar du får genom att google länkar sökord som ”anal + plugg” eller liknande.

    Stinker det inte västerländsk Freudianism lång väg… iTunes eller Sonys fullösningar blir vår tids måttfulla förlösning av ett inre kaos.

    Att sen Freud är död verkar MPAA m fl inte ha märkt.

  4. Erik Thalin Says:

    Vill gärna passa på att tipsa om en artikel med samma rubrik jag skrev på Dig Fanzine för två år sedan.

  5. rasmus Says:

    anonym: den länkade artikeln handlar inte om Apples färgpalett, utan om ”iPlug — a vibratin’, gyratin’, stylin’ butt plug”.
    Med vad pluggar man igen det anal(og)a hålet, om inte med en iPlug?


  6. […] Pokersajterna har nu tydligen börjat “bygga in program som söker igenom spelarens hårddisk vid installationen”, vilket förstås är betydligt mer tvivelaktigt (tankarna går till Sonys ökända rootkit), men i princip OK, så länge var och en som utsätts har fått en rimlig chans att säga ja eller nej till att låta sin hårddisk genomsökas. Bara inte pokerföretag nu börjar ropa på lagstiftning mot robotspelare – vilket dock inte framstår som otänkbart, nu när kassakon Svenska Spel har gett sig in på pokermarknaden. Vore jag riskkapitalist, skulle jag inte investera ett öre i poker (eller schack, eller backgammon, eller luffarschack). Åtminstone inte så länge affärsmodellen var beroende av att på lång sikt kunna upprätthålla en “robotfri” marknad. För till syvende och sist, är gränsen mellan människa och robot inte så skarp som vissa kanske vill tro, utan i slutändan helt och hållet imaginär. Tänk er, för tydlighets skull, en spelare som sitter med två datorer på sitt bord. En internetdator där hon spelar poker (eller annat spel) och gör varje drag “för hand”. En speldator där alla drag matas in, och algoritmiskt beräknade motdrag kommer upp på skärmen. Det analoga hålet. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: