Processing

30 oktober 2005


Pixelache i Helsingfors ordnade en grej kring generativ konst, och har gjort ett sammandrag av presentationerna, som hölls av Casey Reas och Marius Watz. Verkar intressant.
Några skäl de angav till ”varför programmering och andra generativa metoder är intressanta för samtida design och konst”:

  • Designers (and artists) often accept to work with certain materials which are available to them. In the case of software it’s possible to create ‘new materials’ and reach new kind of results.
  • The focus in design changes from composition and color to other qualities such as mass and texture (Casey) or movement and intelligence (Marius).
  • The work is continous, it has no beginning or end.
  • Work is non-material and in it’s essence can be described as a set of instructions.

Casey Reas är en av personerna bakom Processing som finns i betaversion för flera plattformar och tilldelades Prix Ars Electronica härom månaden.

Processing is an open source programming language and environment for people who want to program images, animation, and sound.
It is created to teach fundamentals of computer programming within a visual context and to serve as a software sketchbook and professional production tool.

Målet är att stärka programmeringskulturen i konstvärlden, så att inte alla kreatörer bara använder färdiga program skrivna av andra i sitt skapande. Det finns redan många goda exempel på datorkonst som utvecklats i Processing (som är baserat på Java). Ett är Caseys egen mjukvara Tissue, med läckra resultat (exposing the movements of synthetic neural systems).
I en intervju förklarar han bakgrunden till Processing:

We always worked in software environments like C, C++, Java, and OpenGL. These environments are too complex. They’re trying to do everything so they’re just massively difficult to use. And what we need is just something that is specifically tailored for the work that we want to do. So in our language for example, we have a simpler and better control over color than any other programming language that I have ever seen before. So it’s specifically designed for the things we find important.An artistic tool?
Yes, it’s specifically made for what we call electronic arts. Oh, and it’s very good for connecting electronics to computers as well. So you’re able to connect a camera or connect two computers together.

Generativ videokonst, VJ:ing och datorspel känns mycket intressantare än spelfilmom man nu får våga sig på en jämförelse mellan de konstformer som opererar med rörlig bild.

3 Responses to “Processing”


  1. Jag gjorde för fem år sen ett GA-system som lärde sig skapa effektiva banners. Finns som ett konferenspapper, se http://www.fek.su.se/home/rgi/cotim99/ och senare publicerad i Journal of Interactive Marketing, se http://www.fek.su.se/home/rgi/bbb_jim/

    Affinova.com jobbar med liknande teknik för tex produktdesign. Mer sånt vore kul.

  2. Håkan Says:

    Många de fräcka bilderna på bla http://www.complexification.net/gallery/ och på andra ställen ger ut källkoden. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde visa mig hur man använder den källkoden i Processing http://processing.org/index.html
    Skicka gärna ett mejl till sv.hakan@telia.com


  3. […] andra en macbook vars inbyggda kamera “ser” pekaren och processar signalen i mjukvaran Processing. För det tredje en hyfsad projektor. Till den sistnämnda krävs även elektricitet. Ström kan […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: