Stumfilmsmusik

19 september 2005

Vilken ofantligt mäktig bioupplevelse som Cinemateket bjöd på idag: Gösta Berlings saga, tretimmars stumfilm från 1924, baserad på Selma Lagerlöfs storslagna tragedi. Framförd med enormt suggestiv nykomponerad musik av pianisten Matti Bye, framförd av honom plus en stråkkvartett (låg sättning med kontrabasist).
Ena foten i folkmusiken, andra i närheten av tangodramatiken, ungefär. Går knappt att föreställa sig hur mycket arbete som ligger bakom tre timmars kontinuerlig musik, noggrant synkad med film (och inklusive ljudhärmande stråkeffekter som inte står Biber eller Vivaldi efter.) Tyvärr verkar det inte bli fler framföranden än de två som nu skett i Stockholm.

Det lustiga är att föreställningen inte hade fått äga rum alls om Selma Lagerlöf själv hade fått bestämma. Då hade filmen inte ens fått göras i första taget. Hon litade nämligen inte på regissören för fem öre och gjorde vad hon kunde för att stoppa filmatiseringen, men hade redan sålt rättigheterna, vilka sedan via några konkurser vandrat vidare till SF.
Man brukar säga att den ideella upphovsrätten (till skillnad från den ekonomiska biten) är oförytterlig och inte kan avtalas bort, men i det här fallet var det uppenbarligen inte så hårt med den saken. Och tur var väl det, att Selmas ideella rätt till romanen kunde köras över så det kunde bli en film.
Episoden går rakt på tvärs med den praktidioti som Mårten Blomkvist på DN Kultur vräkte ur sig förra året: ”Utan den [ideella upphovsrätten] skulle vi antagligen inte ha (…) några filmer (…) alls.” (Läs mer i gammalt inlägg.)

För övrigt kan konstateras att Selma Lagerlöf, som dog 1940, fortfarande inte är fri att använda. Eftersom upphovsrätten förlängts till 70 år efter döden finns det fortfarande någon form av arvtagare som kan förbjuda vissa tolkningar samt casha in royalties.

Erinrar mig nu ett försök i genren stumfilmsmusik som jag själv varit involverad i för väldigt länge sen. En tidig version av Planet of the apes visades på Kulturhuset år 2001, ackompanjerad av kärv musik sammansatt av Ayhan Aydin (mest beats) och mig (mest Bartók-samplingar), och som vi framförde tillsammans med turntable-ekvilibristen 1210 Jazz (Scratchaholics). Det lät faktiskt inte dumt alls: apesong.mp3

11 Responses to “Stumfilmsmusik”

  1. sp.1 - 200 Says:

    1210 jazz är kung haha, tror jag minns den där spelningen, visste dock inte du var inblandad!

  2. Patrick Says:

    Även ”Körkarlen” från 20-talet har Bye gjort nykomponerad musik till. Den gick på SVT för något år sen, helt otroligt bra.

  3. blenda Says:

    Matti Bye regerar! Såg honom + violinist spela till Gunnar Hedes saga (även den av Mauritz Stiller, baserad på Lagerlöf) för några år sedan. Väldigt fint.

    (Ahaha, min verifikationskod för att skriva denna kommentar började med ”sfi”, lustigt sammanträffande.)

  4. mw Says:

    hmm. vad hände egentligen med ates? .. såg att ayhan hade ett par låtar liggande; men inte alla. ingen chans att du ha dom gamla låtarna kvar nånstans?

  5. sp.1 - 200 Says:

    http://www.djbattle.net/videoinfo.php?videoID=70

    här kan ni kolla in det mesta som finns på video mm med den håriga turken 1210 Jazz ;-)

    p

  6. rasmus Says:

    mw: visst har jag en del låtar kvar. men testa först att söka på DC om du har möjlighet.

  7. gutbrug Says:

    Råder dig att införskaffa Nosferatu (1928). Otroligt bra musik, faktum är att det är en av få filmer där du egentligen inte behöver handling, musiken räcker för att få dig att rysa. Just orkestern och synintrycken gör Nosferatu härligt ryslig, det är inte alls svårt att förstå att den anses vara en av de bästa skräckfilmerna genom tiderna än idag.

    Lite mer om musiken

  8. Schwester G Says:

    Jag hoppas inte jag är för bakis imorgon för då kommer Gösta Berglings Saga till Cinemateket här i Malmö, klockan 14 kan ibland vara en okristligt tidig tid. Men det har man ju ringat in på Cinemateket-schemat. När kommer du till Malmö förresten?

  9. Anonymous Says:

    recette de cuisine – skype – tablature guitare – tarot – telecharger acrobat – telecharger antivirus – telecharger antivirus gratuit – telecharger chanson – telecharger clone cd – telecharger codec divx – telecharger divx – telecharger divx gratuit – telecharger divx gratuitement – telecharger divx player – telecharger emoticone – telecharger emoticone gratuit – telecharger emule – telecharger emule gratuit – telecharger e mule gratuit – telecharger emule gratuitement – telecharger e mule gratuitement – telecharger fr – telecharger kazaa en francais – telecharger kazaa gratuit – telecharger kazaa gratuitement – telecharger kazaa lite – telecharger logiciel divx – telecharger logiciel gratuittelecharger messenger – telecharger messenger 7.5 – telecharger mp3 – telecharger msn 7.5 – telecharger msn 7.5 francais – telecharger msn gratuitement – telecharger msn mesenger – telecharger msn messager – telecharger msn messenger 7.5 – telecharger msn messenger 8.0 – telecharger msn messenger gratuit – telecharger msn messenger gratuitement – telecharger msn plus – telecharger music mp3 – telecharger musique gratuite – telecharger nero – telecharger nero 6 – telecharger nero gratuit – telecharger nero gratuitement – telecharger norton antivirus – telecharger norton antivirus 2005 – telecharger shareaza – telecharger shareaza gratuit – telecharger shareaza gratuitement – telecharger skype – telecharger winamp – telecharger winzip – telecharger winzip gratuit – telecharger yahoo messenger – winmx – zodiaque – zone alarm


  10. […] Stockholms filmfestival visade The Pervert’s Guide To Cinema. En rulle på två och en halv timmar, där slovenske psykoanalytiker-filosof-provokatören Slavoj Žižek analyserar ett otal gamla och nya filmer (men framför allt Hitchcock och Lynch) i hejdlöst tempo. Ganska kul gjort att filma hans kommentarer på samma platser som de kommenterade filmscenerna och sedan växla fram och tillbaka som om han vore med. Vad han säger är det ingen idé att ens försöka kommentera; självsäkerheten är det dock inget fel på: Slavoj Žižek vet alltid att förklara vad som egentligen sägs i de olika filmscenerna, oavsett vad regissör och andra må ha haft i tankarna. Starkaste bestående intrycket är hur ointresserad Slavoj Žižek är av filmmediet i sig, av hur film kommer till. Filmer är för honom en slutprodukt som bara ligger där, uppfläkt för uttolkning, medan produktionen av film och dess villkor är något som han inte behöver ägna en tanke åt. Slavoj Žižek förhåller sig kort sagt till film som en ren konsument.Visst kan man göra det, men det får lite märkliga konsekvenser. Som i slutet av The Pervert’s Guide To Cinema, när Slavoj Žižek analyserar en Chaplin-film och gör någon slags poäng av att musiken fortsätter spela även efter att texten The End kommit upp på duken och tynat bort igen. Det vill säga: musiken fortsätter tydligen att spela i Žižeks dvd-utgåva. Men filmen var en stumfilm. Den visades alltså med levande musiker, vars placering av slutackordet vår skäggige analytiker knappast kan veta ett dyft om…Avslutningsvis förkunnar Slavoj Žižek något om hur oerhört viktigt film (cinema) är för att kunna förstå människans begär och psyke. Som filmkonsument tycks han förutsätta att långfilmen som konstform ska stå sig orubbad även genom detta sekel; en inställning som inte bara är kulturhistoriskt retarderad, utan i förlängningen riskerar att legitimera filmindustrins krig mot universaldatorn. Då är det värt att påminna om slutsatserna som drogs av Pirate Cinema Berlin.PS. Här fanns filmen som torrent, fast nu är den “Removed upon request by the copyright holder“. Samma tracker har däremot en annan dokumentär om Žižek. Posted by copyriot Filed in Uncategorized […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: