Newspeak i Göteborgs fria tidning

9 februari 2005

För någon vecka sedan startade Göteborgs fria tidning, vars ”målsättning är att bredda utrymmet för den offentliga debatten”. Tyvärr har detta redan visat sig vara tomma ord.
Nyöppnade Världskulturmuséet visade, i en angelägen utställning om hiv, en målning av en konstnärinna från Oman, i vilken ett citat från Koranen förekom. Bokstavstrogna muslimer rasade (vilket väl knappast är att förvånas över – fundamentalistisk islam tillåter ju varken musik eller avbildande konst). Efter diverse kampanjande från dessas håll, och även rena hot, bestämde sig muséets ryggradslösa ledning för att ge vika.
Så vad säger då den nystartade lokaltidning som vill ”bredda utrymmet för den offentliga debatten”?

Muslimer i Göteborg har nu fått museet att ta bort tavlan och det hela har vänt från grov förolämpning till fruktsam dialog.
Man storknar. Så formulerar sig faktiskt tidningens självaste redaktör, Madelene Axelsson, i ingressen till en nyhetsartikel.
Expressens ledarsida säger annars vad som borde vara självklart: ”Religionsfrihet är också att ha rätt att strunta i religionen.”
Och Arbetarens dito gör tankeexperimentet vilka reaktioner det skulle bli om det vore Åke Green och de nazistiska stormtrupperna som fick museiledningen att ta bort ett konstverk.

Vill man läsa något verklig bisarrt kan man för övrigt leta upp ”Scenario 2016” av före detta sossepolitikern Olle Ljungbeck, publicerat på debattsidan hos Göteborgs fria tidning.
En liten ultranationalistisk science fiction-historia om hur ”de svenska medborgarna” gör uppror mot att ”invandrad arbetskraft från nya EU–länder” sänkt deras löner, samt mot ”det moraliska och materiella förfall EU–anslutningen inneburit”. Olle Ljungbeck romantiserar ”Den svenske bonden som blev fri för mer än 500 år sedan” och fantiserar om militära ”strider mot fienden”. Kulmen på hans debattartikel är hur hans hjältar lyckas begå statskupp efter att ha hotat spränga ett par kärnkraftverk. Med andra ord ungefär samma saker som man kan läsa på nazistiska Patriot.nu, även om ”utländskt kapital” ersatt ”judarna” i rollen som det högsta onda.

Göteborgs fria tidning känns verkligen allt annat än lovande.

8 Responses to “Newspeak i Göteborgs fria tidning”

  1. Anonymous Says:

    Om det vore en bild med bibelcitat skulle ingen vikt sig för att kristna grupper känt sig trampade på. Det är konstigt att muslimsk fundamentalism är mer rumsren är kristen sådan. Det borde vara likadant. Om det var så att Sverige var ett jämställt land.
    mvh
    Chadie

  2. Anonymous Says:

    Ledsen o behöva säga det men sverige är inte ett jämställt land. Inte inom någon sfär egentligen.

    Den som skriker högst och utövar mest våld vinner. Det är fakta.

    Hela den här historien visar bara på hur slapphänta folk har blivit i allmänhet. (jag inkluderad). Vissa Muslimer skyr inga medel att få sin vilja igenom och detta kommer sakta men säkert att sluta i tragedier.

    Den här händelsen är bara en indikation på vad det kommer att leda till.

    Jag har inte tagit ställning på länge och försökt vara tillmötesgående med folk från alla grupper (levde till och med ihop med en av dem en tid) men det är slut nu. Jag tar ställning emot all form av fanatism och trångsynthet.

    De övriga artiklar som var länkade till denna post ger uttryck för något som enligt lag SKALL vara straffbart med minst 2 år i fängelse alternativt deportering. Kan de inte acceptera den fria viljan har de inget här o göra.

    En som tagit ställning!

  3. rasmus Says:

    Hej anonym,
    det sista du skrev förstår jag inte. Övriga artiklar som länkades var en ledare från Expressen, en ledare från Arbetaren samt en semifascistisk insändare i Göteborgs fria. Ska alla dessa tre bestraffas med ”minst 2 år i fängelse alternativt deportering”?

  4. thomas Says:

    Utställningen handlade inte om blasfemiska tendenser i konsten utan om HIV/AIDS, i utställningen fanns en tavla som inte passade in, som tog all uppmärksamhet från utställningens agenda. Varför inte byta ut tavlan? Är utställning färdig, som en okränkbar individ, när den visas första gången? Varför kan man inte gå tillbaka och radera eventuella felaktigheter? Eller är det konstverket i sig som har ett högre värde, tår som vi inte får trampa på?

    – Oj, nu handlar det om konst så vi får inte ändra på någonting.
    – Men våra intentioner går förlorade i meningslös sidodiskussion.
    – Det spelar ingen roll, utställningens och konstens heliga existens måste bevaras till varje pris.

    Det hela luktar lika unket den romantiska idealismen som en gång födde dessa idéer. Reflexmässigt kommer de gamla vanliga idiotassociationerna – tänk om det hade varit nazister – ja, tänk om det hade varit nazister. Då hade Museet naturligtvis agerat annorlunda. Varför skulle det inte göra det? Alla åsikter håller inte samma värde, alla människor är inte lika mycket värda. Herregud, det är väl helt uppenbart! Fast det är väl klart, håller man romantikens konstidealism nära hjärta så finns säkert humanismen och liberalismen också där.

    Trist att behöva läsa detta på CopyRiot, som annars brukar ha en klart motsatt inställning när det gäller konsten integritet och värde. Tråkigt.

  5. rasmus Says:

    Thomas!
    Jag förstår ditt resonemang, men man kan precis lika gärna vända på det.
    Du menar att jag värnar ”utställningens och konstens heliga existens”. Själv värnar du utställningens ”intentioner”. Det låter som en märkligt instrumentell syn på konst.
    Visst kan man ändra i en utställning. Men när ett konstverk en gång uppväckt en konflikt, ska man inte inbilla sig att den kan göras ogjord genom justeringar i utställningen. Tvärtom är den enda rimliga linjen att acceptera att konst, när den väl är offentliggjord, kommer att få verkningar som inte går att förutse. Konstinstitutionerna bör bejaka slumpen och de diskussioner som väcks, istället för att fegt dra sig tillbaka till sina ”intentioner”.

    De ”reflexmässsiga idiotassociationerna” är för övrigt högst relevanta. När ett museum en gång dragit tillbaka en tavla för att några muslimer känner sig kränkta, kan kristna fundamentalister nästa gång hänvisa till fallet. En kvalificerad gissning är att, innan året är slut, såväl kristna som nazister kommer att ha gjort just så.

    Ställd inför ett scenario där konstens handlingsutrymme kringskärs allt mer för att ingen ska trampas på tårna, föredrar jag i konkreta fall som detta ett taktiskt stöd till tanken på konstens autonomi (vilket inte behöver stå i motsättning till förstörandet av estetiken).

    Sen pepprar du en räcka anklagelser mot mig: romantik, idealism, humanism, liberalism samt att hålla alla åsikter för lika värda. Allt det där får stå för dig (skulle jag t.ex. se islamism som en åsikt av samma värde som alla andra?)

    Att använda ”romantik” som skällsord eller överlag kalla den mångfacetterade tyska idealismen ”unken” och förkastlig förefaller mig för övrigt mycket svepande. Ditt snack om att mitt ställningstagande skulle grundas i ”romantikens konstidealism” för inte diskussionen vidare (i vilka idéer grundas förresten ditt helighållande av utställningens ”intentioner”? Fundera på det…)

  6. thomas Says:

    Hej Rasmus!
    Det kanske blev lite hårda ord förra gången men jag blev grymt missnöjd på och förbluffad över ditt inlägg. Det kändes väldigt slentriant och faktiskt lite oproblematiserande. Som ett lagom upprört standardsvar. Men det var inte meningen att du skulle bli förolämpad. Lite omruskad kanske, men inte förolämpad.

    >>i vilka idéer grundas förresten ditt helighållande av utställningens ”intentioner”?>En kvalificerad gissning är att, innan året är slut, såväl kristna som nazister kommer att ha gjort just så.>Ställd inför ett scenario där konstens handlingsutrymme kringskärs allt mer för att ingen ska trampas på tårna, föredrar jag i konkreta fall som detta ett taktiskt stöd till tanken på konstens autonomi.

  7. rasmus Says:

    Hej Thomas, hårda ord är inget problem här :)

    Men låt oss tänka på konsekvenserna. Nog för att muséet inte kommer att vika sig för påtryckningar från nazister. Men om en utställning om HIV möter motstånd från en frikyrklig kampanj, vad ska de då göra?
    Plocka bort tavlan under förutsättning att de kristna lyckas skrika lika högt som islamisterna, med hänvisning till att man inte vill skymma det utställningen egentligen var tänkt att visa? Fine, då har man satt ribban – skrik tillräckligt högt att ni kränkts i er tro, och ni får som ni vill.
    Eller låta den vara kvar eftersom det var kristna och inte islamister? Då har man sagt att viss fundamentalism är mer OK än annan.
    Detta var vad Göteborgs Fria Tidning i praktiken sa. De idealiserade bortplockandet av tavlan som
    bortplockandet av tavlan som en vändning ”från grov förolämpning till fruktsam dialog”. Så skulle de aldrig ha gjort om det var Maranata som agerat, men när det är deras muslimska motsvarigheter går det tydligen bra.

    För övrigt hoppas jag vi kan undvika att ställa HIV och islamism – vår tids kanske mest akuta globala problem – mot varandra. Särskilt som de nog ofta vinner på att diskuteras tillsammans – reaktionära religiösa krafter är ju ett av de största hindren som möter bekämpandet av HIV. Våga konfrontera islamismen i stället för att drömma om ”fruktsam dialog”!

  8. anders Says:

    Islam och vetenskap
    Islam är orättvist attackeras och alltid presenteras som en religion av underutveckling. i denna korta artikel kommer vi att visa de verkliga ansikte av islam och hur det, i motsats till antikens religioner, kan hyllades den religion vetenskap, det finns många verser som uppmanar muslimer att söka och läsa.
    Söker vetenskap inom islam finns huvudprioriteringen över en sak som annars borde det vara målet för alla muslimska sedan första början och det bör inte stoppas av någon anledning. profeten Mohummed säger: Sök vetenskap sedan Temne du är i vaggan till Temne när du dör ”

    Dessutom söker vetenskap betonas i Islam, den första avslöjade versen i den Heliga Quran är vers som säger ”Läs ….”, Även Allah (SWT) säger i den Heliga Quran vad betyder ”Nun. Med pennan andthat som de skriver (denna) ”Vetenskapen är Capstone of Islam, den första avslöjade vers: de första prioritet, i andra versen, Allah (SWT) svär som en av de arabiska bokstäverna” Nun ”och penna; bokstaven är en symbol för det språk och pennan är en symbol för kunskap. WhenAllah (SWT) svär, men han behöver inte svära, innebär det att han svär som bör ges stort intresse och uppmärksamhet.

    http://video.google.com/videoplay?docid=282105001717383226&q=miracle+of+koran+haron+yahya&ei=JyOSSOOlGoPWigLAtMSeDw


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: