Förbud mot nedladdning – hur mycket påverkas musiken?

23 januari 2005

Att det fria utbytet av musik inte kommer att stoppas av den kommande upphovsrättslagen är lätt att konstatera. Det har nämligen inte skett någon annanstans. I Tyskland var för någon månad sedan var fjärde person aktiva fildelare, vilket innebar att antalet fördubblats till 20 miljoner under samma år som IFPI började stämma privatpersoner. De 1,5 miljoner svenskar som laddar ned lär knappast bli färre av att en ny lag träder i kraft – en lag som polisen själv säger att man såklart inte tänker lägga några resurser på.
Att då ”gratismusiken på internet” snart skulle ”vara historia”, vilket faktiskt hävdats i den skrämselpropaganda som vissa tidningar spridit, är förstås rena fantasierna. Inte ens de mest fanatiska antipirater odlar någon dröm om att kunna ”vinna” war on piracy. Visst, vi kommer att få se åtal mot några få syndabockar – gissningsvis folk som delar ut senaste mastodontfilmen eller Gyllene Tider-albumet – i rent skrämselsyfte.

Fildelningsnätverk i sig blir såklart inte förbjudna, bara spridandet av upphovsrättsskyddat material utan rättighetsinnehavarnas tillstånd. Nog stämmer det att en mycket liten del av musiken som sprids på fildelningsnätverken då är ”legal” i strikt bemärkelse (däremot är BitTorrent en viktig distributionskanal för fri mjukvara). Men här krävs det nyanser, om vad vi diskuterar inte ska bli en karikatyr.
Bilden som ofta förekommer är att det å ena sidan finns skivbolagens hårdbevakade musik, som alla utom vissa kufar lyssnar på, och å andra sidan ”hemmagjord musik” som visserligen kan vara tillåten att fildela men som är ett marginellt fenomen. I själva verket finns det dock en mycket stor gråzon av musik som formellt är förbjuden att piratkopiera, men i praktiken tillåten då upphovsrättsinnehavarna inte skulle drömma om att väcka åtal mot fansen. Medan de få, gigantiska skivbolagens musik dominerar i butiker och på radio, finns det en bredd på fildelningsnätverken som gör att det till stor del fildelas helt annan musik.

Därför kan det vara på sin plats att titta lite på den musik som faktiskt fildelas. Prisbelönta Audioscrobbler skapar automatiskt statistik över vilka MP3:or dess användare lyssnar på, och vilken musik som är populärast i de olika intressegrupper som man kan gå med i. Med RIAA Radar kan man kolla vilken musik som kontrolleras av de dominerande transnationella skivbolag som i USA samlas i RIAA och som står bakom åtalen mot fildelare.
Audioscrobblers listor över mest populära låtar är sannerligen inte någon avspegling av butikernas singel-lista eller radions låtstatistik. (Vilket understryker hur befängt det är att avgifterna på lagringsmedia fördelas efter vilken musik som spelas på radio!)
Tvärtom kan man hos denna stora mängd musikälskare och fildelare konstatera en blandad musiksmak av stora och små artister, varav vissa är sådana som framför allt blivit populära genom fildelningsnätverk och i vissa fall står helt oberoende av skivbolag. Bland de mest spelade spåren hos Direct Connect-användarna dominerar knappast den antipiratkontrollerade musiken som man kan bli stämd för. Indie-folket har glödande pro-piraten Björk som sin musikfavorit. Medlemmarna i gruppen Retro-Chip Electronica föredrar uppenbarligen musik som sannerligen inte kommer att figurera i rättsprocesser. Däremot verkar BitTorrent ha många gammeldags Metallica-konsumenter bland sina anhängare.
Uppdelningen i å ena sidan ”kommersiell musik” som man kan bli stämd för, och å andra sidan ”hemmagjord musik” som man får kopiera, är uppenbarligen inget annat än antipiraternas karikatyr
När IFPI, i debatt mot Piratbyrån ställde ”kommersiell musik” mot ”saker som användarna själva har gjort”, avslöjades en slående blindhet för att man mycket väl kan syssla med musik kommersiellt utan att sälja inspelningar (i själva verket är popmusikens få decennier ett historiskt undantag på den punkten).
Elektronisk musik upptäcks oftast genom fildelningsnätverk, utan att de aktuella skivbolagen för den skulle kommer att börja stämma folk som laddar hem deras artister, typ Mouse on Mars eller Anthony Rother. Det beror bland annat på att DJ-kulturerna är helt väsensfrämmande från upphovsrättsindustrins kultur. För DJ:s har upphovsrättslagar alltid framstått som en byråkratisk anakronism, och för artister vars musik spelas på klubbar är fri digital spridning ett värdefullt komplement för att få ut sitt material och dra en större publik till liveframträdanden (vinylerna säljer ju dessutom ändå).

Av mina egna 25 mest spelade MP3:or, verkar bara 5–6 vara utgivna av skivbolag som har för vana att stämma sin egen målgrupp. Men inte ens i de fallen handlar det om band som det går att föreställa sig som uppbackare av sådana maffiametoder. Det rör sig om spår av The KLF (världshistoriens mest upphovsrättsfientliga orkester), The Knife (vars ena halva spelade på Piratgalan), Can och M83. För övrigt fanns bara sex av de 25 låtarna tillgängliga i DRM-butiken iTunes Music Store, medan de flesta andra går att tanka gratis på Direct Connect utan nämnvärt letande.

COPYME!

  1. Ta fram en lista på dina 25 mest spelade MP3:or, med hjälp av iTunes, Audioscrobbler eller annat.
  2. Uppskatta hur många av dem som är utgivna av skivbolag som stämmer fildelare.
  3. Uppskatta hur många som gjorts av artister som skulle gå med på att bli slagträ i rättegångar mot fildelare.
  4. Skriv gärna en rad kring huruvida du tror att någon kommer att bli stämd för att ha kopierat just din favoritmusik.
  5. Posta resultatet som en kommentar här, eller posta det någon annanstans och lägg en länk här.
Ser nyfiket fram mot bidrag från alla läsare!

14 Responses to “Förbud mot nedladdning – hur mycket påverkas musiken?”

  1. Anonymous Says:

    1. http://www.audioscrobbler.com/user/frags/
    2. 1 av 25
    3. nja

    Slutsats: ingen kommer bli stämd för att ha kopierat min favoritmusik!

  2. Anonymous Says:

    Jag lyssnar mest på radio

    men på topp i iTunes finns:
    Massa invandrarmusik
    Public Enemy
    KLF
    DOlly Parton
    Nicke & Nilla
    George Michael (carless whisper)

    Jag tvivlar starkt på att nån av dem skulle stämma sina fans.

    /i

  3. Anonymous Says:

    http://www.audioscrobbler.com/user/warpig/

    Inte så väldigt många storband imho, så jag tror inte att särskilt många skulle bli stämda för att ha tankat av mitt sjukt trevliga mp3-arkiv.

    Det skulle väl vara Necro då, som har gjort en låt om piratkopiering där det rappas om att köpa skivor istället för att kopiera. (Tråkigt.)

  4. Anonymous Says:

    1 Roots Manuva
    2 Fingathing
    3 Moder Jords Massiva
    4 Beats and Styles
    5 Deltron 3030

    Ingen av dessa tror jag skulle stämma mig eller någon annan för att de delat med sig eller njutit av deras musik. Du ”I”, vad menar du med ”invandrarmusik”? Musik som spelats in i ett annat land än Sverige och sen importerats? Musik som spelas up/in av svenska invandrare som ursprungligen kommer ifrån andra länder än sverige? Eller kan du lära dig att använda språket rätt och istället skriva ”folk/popmusik från balkan” (om det nu var det du menade =D)?

    /Niklas Persson

  5. Anonymous Says:

    Niklas:

    ”Invandrarmusik” torde vara ungefär lika obegripligt som ”svenska invandrare” (menar du svenskar som återvänt till sverige efter en lång utlandsvistelse som så att säga gett dem invandrarstatus? eller menar du ickesvenskar som importerats av svenskar?). Vi verkar båda ha svårt med språket. Kanske kan vi hjälpas åt och lista ut vad vi båda menar – ”egentligen”.

    :/

    /i

  6. Anonymous Says:

    1. http://www.audioscrobbler.com/user/apskrap

    2. Av mina 25 mest spelade artister är 11 stycken utgivna av bolag anslutna till RIAA.

    3. Med största sannolikhet noll.

    4. Jag har svårt att tänka mig att en lagstiftning skulle ha någon effekt förutom de enstaka syndabocksfall Rasmus nämner i sin text. Stämningar en masse är inte realistiskt, det handlar om tusentals eller miljontals människor över hela världen som har samma ”illegala” skiva, hur ska det kunna hållas rättegångar för alla dem? jag oroar mig inte…

  7. Anonymous Says:

    Posted By: thanquol

    (ville inte vara anonym, och ville inte heller registrera mig på ”ännu ett ställe”)

    Ursäkta att jag inte skriver det du ville som svar (kanske kommer senare)
    Jag vill istället kommentera din artikel:

    Mycket intressant artikel!
    Det som slår mig när jag läser det där är: ”När kommer revolutionen mot politiker struntar i befolkningen samt som enbart bevakar de penningstarka intressena…”
    Det är mer troligt än otroligt att så kommer att bli fallet!

    Media borde idag redan bevaka politikernas förakt för medborgarna istället för medborgarnas förakt för politiker. Det senare är som en konsekvens av det första!
    Varför släpar befolningen sig annars ut vart fjärde år, om det inte var för att de tror och hoppas att deras röst ska komma fram?

    Den här frågan är ett ”praktexemplar” på en sådan fråga, där man kan se klyftan mellan medborgarna och politikerna.
    Det är skrämmande att se hur politikerna ensidigt tar parti för de ekonomiska intressena och struntar i sin väljarskara!

    Påminner inte vårt sammhälle mer om en diktatur än en demokrati?
    Politikerna gömmer sig bakom taksiga argument som om att de har ”helhetssyn” och vet ”människors bästa”, men om vi tar den här frågan till exempel så är det inte svårare än att
    1) mediabolagen tar för mycket betalt och
    2) inte erbjuder det konsumenterna vill ha!

    Kan inte EN enda eftervals analys komma fram till att befolkningen succesivt tappar förtroende för sina politiker därför att politikerna inte representerar befolkningen, utan istället någon annan och deras särintressen!

    Ett annat exempel som egentligen är ännu mer skrämmande är det lagförslag som regeringen och Moderaterna (i oppositionenen) är med och driver i Ministerrådet om att skapa ”patent på skrivna verk” i ett idéperspektiv. (Idé-patent på programvara)

  8. Anonymous Says:

    http://www.audioscrobbler.com/user/chrull/

    Det skulle väl vara Jayz & Linkin Park man blir stämd för då.
    Och de är väl de ända där som ges ut av ett RIAA-anslutet skivbolag skulle jag tro.
    I övrigt så blir nog svaren ”nej” eller ”ingen” på dem.

    I iTunes visar sig listan vara lite annorlunda, men inte heller där hittar jag någon som skulle stämma mig.

  9. Anonymous Says:

    Det smidigaste vore om Copyriot hade en egen grupp på audioscrobbler.

  10. rasmus Says:

    På begäran har nu Copyriot en grupp på Audioscrobbler.
    http://www.audioscrobbler.com/group/copyriotAlla som läser här är såklart välkomna att joina.

  11. Anonymous Says:

    1. Check.

    2. 0 av 25 skulle jag vilja säga.

    3. Ett par stycken kanske.

    Jag håller med undertecknad, jag har jättemycket elektroniskt jag tankat ner, som jag aaaaldrig skulle hittat utan Soulseek.
    Och om jag skulle bli stämd p.g.a att jag laddade ner musik skulle de som stämde mig få smaka på ett präktigt brev. Jag skulle göra det stort som fan. Hela rättegångsprocessen alltså. Dom skulle få smaka

  12. alfonz Says:

    Jag undrar bara vart allt det där snacket om Rock’n roll rebels finns..Håll med om att det inte är speciellt coolt att stämma sina fans.Jag tycker det är 100tals mil ifrån Rockens grundtanke iaf.
    Metallica = fags

  13. Anonymous Says:

    Hur fu..ing rock’n roll är Metallica o dessa grupper??? Jag tycker dom är ena riktiga mesar.
    Att stämma sina egna fans är knappast Rock’n roll iaf.

  14. Anonymous Says:

    Intressant att se att myndigheterna skapat ännu en ny lag som i praktiken innebär att man som myndighet kan åtala vem som helst för vad som helst.

    Det är oroande att se denna utveckling fortskrida.Vi går med på att skapa ett samhälle där staten kan arrestera någon och SEDAN leta reda på förseelser personen gjort sig skyldig till.. ex fildelning eller annan sk internet brottslighet

    Alla är vi brottslingar i den nya fina samhälle som vår justitieminister skapar åt oss.

    Hacktivism är vårt vapen mot denna typ av lagstiftning säg ifrån med ex
    programmet zapatistaportscan eller linkande.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: