Ofrivillig ideolog

24 november 2004

För inte så få globalt orienterade vänsterintellektuella räknas striden för välfärden på den nationella nivån bort som inskränkt chauvinistisk. Fackföreningarna inrangeras bland ”nationalvänsterns” brunröda arméer.

Göran Greider (som nu fått sig tillägnad en egen förföljelseblogg – briljant) verkar i sin debattartikel i DN referera till mig, och råka/lyckas räkna mig som flera. För vad jag vet är det typ bara jag som, i en artikel i Arena, har använt ordet ”nationalvänstern”. (Undantaget en artikel av Magnus Linton i samma tidskrift.)
Visserligen ser jag mig varken som ”vänsterintellektuell” eller ”hatiskt antifacklig”, inte heller gjorde jag i den aktuella artikeln mycket mer än att framhålla ganska uppenbara exempel på en ren hybris för det nationella hos vissa vänstergrupperingar och även fackförbund.
Lika lustigt är det att hitta sig nämnd i en fotnot i boken När kapitalet tar till vapen, skriven av min kollega Andreas Malm. Där hävdas att svensk vänsterdebatt har ”klyvts mellan vad vissa kallar en ‘nationalvänster’ och en ‘globalvänster’.” Typiska representanter för den senare uppges vara ”Magnus Linton och Rasmus Fleischer”. Hmm, och vilka övriga? Finns det verkligen en ”globalvänster”?
Jag som egentligen inte ens har någon ambition att vara en del av en ”vänsterdebatt”, blir utsedd till någon slags central aktör i densamma. Där ser man vilken snurr en artikel kan ta, om den råkar träffa nån slags öm punkt.

2 Responses to “Ofrivillig ideolog”

  1. Malte P Says:

    Nationalvänsterartikeln finns kvar här:
    http://www.arenaek.se/ag4/default.asp?ID=1656&type=3&cat=arena&p=3

    Läste den nyss och den är rätt briljant, faktiskt.

    Henrik Brors, chef för DN:s ”poplitredaktion” (???) svarar Greider här:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=346966&previousRenderType=6

    Och tack för senast…

  2. rasmus Says:

    Tack för länken Malte, lade in den nu. Och tack för senast, som sagt!


Kommentera

