Downhill Battle om strategi och Bittorrent

30 augusti 2004

GrepLaw har gjort en lång intervju från Nicholas Reville från Downhill Battle, en organisation som delvis fungerar som en slags amerikansk motsvarighet till Piratbyrån och som sjösatt en mängd uppmärksammade projekt från Grey Tuesday till Save the iPod.

Bittorrent, i varje fall som det ser ut idag, kan beskyllas för att uppmuntra ett ganska konformistiskt piratkopierande. Till skillnad från exempelvis Direct Connect kräver Bittorrent ett aktivt utdelande av varje enhet, varför smalare material sällan förekommer, och protokollets stora fördel i snabbhet gäller när många personer tankar exakt samma sak.
Nicholas Reville försöker dock att se bortom det rådande läget, och utmålar faktiskt Bittorrent som en stor möjlighet för ”deltagande kultur”. Särskilt när tekniken växer samman med bloggar, wikis, RSS-flöden och annat menar han att Bittorrent är ett unikt sätt för folk att kunna sprida egenproducerad kultur till en stor grupp utan att ha tillgång till mycket egen bandbredd. Först måste dock tekniken göras betydligt mer lättanvänd än vad den är idag. Downhill Battle Labs bidrar till det genom utvecklandet av Blog Torrent/Battle Torrent (tyvärr bara för windows).
Men visionerna kring vidareutvecklandet av Bittorrent stannar inte där. Fildelningen ska in i TV-apparaterna hos en bred publik. Hårdvaran finns redan (en billig begagnad X-box uppges funka), likaså mjukvaran Torrentocracy (”the combination of RSS, bit torrent, your television and your remote control”). Downhill Battle ser det som sin uppgift att göra det hela enkelt även för den majoritet som saknar avancerad teknisk kunskap.
Sådan typ av aktivism, där allt mer avancerad P2P konfronterar en allt mer aggressiv upphovsrättsindustri, beskriver Nicholas Reville som en av två vägar att gå i ”kampen för musikens framtid”. Även om detta dominerar Downhill Battles verksamhet, säger han att han egentligen skulle föredra ett ”alternativt kompensationssystem” av flatrate-modell, i den form som föreslagits av EFF. Kritiska perspektiv på ”kompensations”-förslagen verkar Downhill Battle inte vara särdeles intresserade av).

Intervjun diskuterar också idéer och förgrundsgestalter i ”the copyfight”. Angående Lawrence Lessig säger Nicholas Reville:

He’s really a conservative on copyright in the sense that he wants to move the law back towards its original role. And that perspective is extremely important; people need to be reminded that what the free culture movement is talking about isn’t some utopian futuristic dream, it’s just sensible public policy that existed for centuries in America and that we desperately need to reclaim
Perspektivet är vanligt bland upphovsrättskritiker: Vi kan ”gå tillbaka” till ett slags naturtillstånd av fria flöden. (Se även kommentaren kring det tal som Eben Moglen höll på Wizards of OS). Men ett par hundra år av kulturindustri kan inte, och bör inte, göras ogjorda. Och det där naturtillståndet är mest av allt en nationalromantisk dröm med djupa rötter i USA:s historia. Tråkigt nog försöker inte Downhill Battle ta sig ur dess snäva ramar. Nästkommande projekt uppges sikta på att låta folk ”komma i mer direkt kontakt med sina senatorer”, och visst behövs nationellt specifik verksamhet också på upphovsrättens område.
Men eftersom få saker är så globaliserade som immaterialrätten, är det en svaghet för dess kritiker att de ofta omedvetet är fast i nationellt specifika perspektiv (må de vara amerikanska, tyska eller engelska).

One Response to “Downhill Battle om strategi och Bittorrent”

  1. Anonymous Says:

    ”Bittorrent, i varje fall som det ser ut idag, kan beskyllas för att uppmuntra ett ganska konformistiskt piratkopierande.” skriver Rasmus. Lustigt, Nicholas Reville beskyller de Napster-liknande nätverken för samma sak: ”As for BitTorrent specifically, searching for content on napster-style search and download clients really sucks and, on its own, creates a huge bias towards corporate content that people already know about.”

    Jag tycker att BitTorrent lämpar sig allra bäst för riktigt stora filer. T.ex. långfilmer.

    blenda@handgranat.org


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: