Svensk betaltjänst för musik imponerar inte

20 juni 2004

Sedan i fredags finns en tjänst för vad man kallar ”legal nedladdning” av kopieringsskyddad digital musik. ”Äntligen! Väntan har varit lång.” Så inleds pressmeddelandet från företaget som driver det hela, Inprodicon, Independent Provider of Digital Content (vad som skulle vara ”independent” är oklart, då det är de största skivbolagen som står bakom). Pressmeddelandet är för övrigt skrivet av konsulten Ellinor Bille på PR-firman CGI:s kontor i Göteborg (vilket nog inte skulle vara offentligt men avslöjas eftersom hon glömt att rensa fältet ”Egenskaper” i Word … n00b!).
Själva handeln sker på sajter med tillgång till Improdicons databas, bland andra Aftonbladet genom sin nya tjänst Poplife, Åhlens och Göteborgs-Posten. Utbudet imponerar inte. Att det uppges vara ”över 100000 låtar” hjälper inte, jag hittar ändå över huvud taget ingen musik jag gillar. ”Det mesta från Bob Dylan till Pugh Rogefeldt”, som det står i pressmeddelandet, säger väl det mesta om hur smalt utbudet är. Priset är i en klass som få lär acceptera: de flesta låtarna kostar 14,50.
Men vad som mest av allt demonstrerar det stora fiaskot är filformatet man har valt: WMA. Detta för att få ett kopieringsskydd som bara medgör tre kopieringar och tre bränningar. Baksidan är att tjänsten bara funkar för windows-användare och inte stödjer exempelvis iPod.
Det hela känns mest som något som IFPI har drivit fram i strategiskt syfte. ”En av de viktigaste förutsättningarna i kampen mot olagligt spridning av musik på Internet” säger IFPI:s VD Lars Gustavsson. Argumentationen från deras sida har varit att medge viss självkritik för att man inte gjort musik tillgänglig på nätet, men att det är först när man sett till att det finns som man kan vinna någon som helst trovärdighet i en skärpt piratjakt.

Uppdatering 21/6: Bloggen Gärningsmannaprofilen kommenterar detta inlägg med att rubriken är för snäll – systemet är inte oimponerande utan direkt skrattretande.
Där påpekas också det bisarra att det kostar mer att ladda ner en skiva än att köpa den i butiken, och i stället för skivomslag får man då filer vars kopieringsskydd gör dem olyssningsbara efter att man installerat om systemet tre gånger. Gärningsmannaprofilen påminner också om Cory Doctorows omtalade föredrag om kopieringsskydd, vilket även jag kan rekommendera.
Missa inte heller kommentaren av en läsare som själv försökt testa tjänsten…

4 Responses to “Svensk betaltjänst för musik imponerar inte”

  1. Svante Says:

    Dessutom fungerar inte tjänsten. Jag ville testa med den gratisfil som man uppmanar besökarna att testa med. Enligt sajtens kontroll av min dator skall jag ha allt som behövs. Men när jag kom så långt att jag i normala fall skulle redan ha betalt för filen (tror jag) så stannar sajten på en sida som talar om för mig att certifikat installeras och att jag absolut inte får röra mig för då sprängs nånting i luften. Eller nåt åt det hållet. Jag hade annat att göra och när jag kom tillbaks till datorn efter en halvtimme eller så och inget fortfarande hade hänt sket jag i alltihop.

  2. Anonymous Says:

    15 kr. för en låt tycker jag är för dyrt, då tror jag mer på micropayments eller frivilliga donationer till artister/upphovsmänniskor.

    http://scottmccloud.com/comics/icst/icst-5/icst-5-full.html
    http://www.bitpass.com/

  3. Anonymous Says:

    Dom svarar ju för f-n inte på sin support!


Kommentera

