Hur upphovsrättslagar förändrade hiphopen

7 juni 2004

Åren kring 1990 förändrade Public Enemy sitt sound. Efter Fear of a Black Planet mjuknade de vansinneshårda ljuddväggarna, sammansatta av tusentals samplingar. Orsaken var inte att Chuck D och Bomb Squad ville göra snällare musik. Nej, skälet låg i upphovsrättslagstiftningen, berättar de i en intervju som Piratbyrån publicerade idag i egen svensk översättning. Intressant läsning om sampling, upphovsrätt, hiphop, musikhistoria och hur lagen lägger krokben för kreativiteten.
(Tackar dagens Nettime-postning för tipset.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: